Move & Solve är ett enkelt och energigivande spel som är utformat för att hålla dina mötesdeltagare pigga och engagerade under hela dagen.
I denna aktivitet tar små lag korta promenadpauser och besvarar frågor som aktiveras när man rör sig utomhus. Spelinnehållet kan anpassas med egna uppgifter eller inkludera frågor med fokus på arbetsvälmående.
Move & Solve är perfekt för att hålla teammedlemmar både fysiskt och mentalt aktiva, samtidigt som det främjar lärande om arbetsvälmående eller något annat önskat ämne.
Spelet tar deltagarna utomhus under pauserna, där de får promenera och lösa uppgifter i små lag. Detta hjälper dem att släppa tankarna på mötet en stund och ger variation i det vanliga mötesflödet, vilket underlättar fokus och hjärnaktivitet inför fortsättningen av mötet.
Samtidigt introducerar spelet en liten tävlingsmoment som bidrar till ökad energi och engagemang.
Spelets anpassningsbara innehåll gör det möjligt att inkludera valfria frågor och ämnen.
Du kan integrera egna, mötesspecifika eller evenemangsspecifika frågor i spelet. Lagens svar och statistik är synliga i realtid och blir direkt användbara under mötet.
Dessutom erbjuder spelet möjlighet att använda uppgifter med fokus på arbetsvälmående.
Den rekommenderade, effektiva speltiden är 30–60 minuter.
Spelet kan organiseras som en enstaka session eller i flera omgångar.
Förutom under pauser kan spelet också upplevas i början av dagen, till exempel som en 30-minuterssession. Under spelet kan deltagarnas åsikter om önskade ämnen samlas in, och svar samt statistik kan sedan gås igenom under mötet.
Spelet passar perfekt för evenemang i alla storlekar.
Det fungerar lika bra för små grupper som för arrangemang med tusentals deltagare.
Lagen kan fortsätta spela när det passar dem. Spelandet behöver inte ske samtidigt, utan kan fördelas över dagen vid olika tidpunkter. Det gör det enkelt att hantera även stora mängder deltagare.
Spelet är igång på nolltid.
Vid spelets början delas deltagarna in i lag om tre till fem personer. Gruppindelningen kan också förberedas i förväg.
Varje lag behöver en mobil enhet för att ansluta till spelet genom att skriva in lagets namn.
När ett lag får chans att fortsätta spelet, går de bara ut och aktiverar nästa uppgift.
Om det till exempel börjar regna kan promenader utomhus hoppas över.
Laget kan avsluta spelet när som helst och fortsätta senare.
En representant från kundgruppen har tillgång till en länk för resultat i realtid, där poäng, svar på spelets frågor och spelstatistik visas. Via länken är även bilder och videor som lagen skapat synliga och möjliga att ladda ner. Resultatlänken är tillgänglig även efter eventdagen.
Video och några bilder från spelet.








Spelet kan anpassas genom att lägga till ett önskat antal egna uppgifter och frågor från kunden.
Dessutom kan ett urval av uppgifter för arbetsplatsvälmående eller frågor från TAZ:s frågesamlingar inkluderas.
Det typiska maxantalet uppgifter är 40.
Uppgifterna i spelet kan delas ut i helt slumpmässig ordning.
Alternativt kan kundens egna uppgifter ges först eller prioriteras i början, för att säkerställa att lagen hinner genomföra dem alla.
Så här spelar du pausspelet Move & Solve:
Bild lag om 3–5 personer, där varje lag endast behöver en gemensam mobil enhet. Se till att enhetens batteri är fulladdat.
Ladda ner den kostnadsfria ActionTrack-appen från Google Play eller App Store.
Starta appen och ladda ner spelet genom att ange anslutningskoden, ge laget ett namn och gå med i spelet.
Spelet består vanligtvis av 40 utmaningar. Uppgifterna delas ut till lagen i slumpmässig ordning.
Lag kan genomföra utmaningarna under hela dagen, till exempel på raster.
Vid varje utmaning kan laget först röra sig 100 meter utomhus (= 20 extrapoäng), i valfri riktning. Att röra sig utomhus kan också hoppas över (= 0 poäng).
Därefter får laget en uppgift värd 100 poäng, som kan vara en egen uppgift, en fråga om arbetsvälmående eller en fråga om något annat valt ämne.
Det lag som samlar flest poäng vinner.