Tässä aivan uudenlaisessa ”visailussa” jokaisella tiimillä on käytettävissään 2-4 mobiililaitetta ja selvitettävänä valittujen aihealueiden vihjehaasteita. Kuhunkin mobiililaitteeseen tulee pienin väliajoin useita uniikkeja vihjeitä, joita tutkimalla, vertaamalla ja keskustelemalla tiimin tulee selvittää vihjeitä yhdistävä vastaus mahdollisimman nopeasti. Vastaus voi löytyä vain yhteistyöllä.


Clue Detectives soveltuu ryhmän jäsenten tiimiyttämiseen, nopeaan ja tehokkaaseen virkeänä pitämiseen sekä halutun aihealueen oppimiseen ja sisäistämiseen.
Peli vie osallistujien ajatukset hetkeksi pois kokouksesta ratkomaan vihjehaasteita tai tehtäviä pieninä tiimeinä ja oppimaan jotain uutta. Tämä pieni vaihtelu normaaliin kokouskulkuun avittaa keskittymistä ja aivotoimintaa itse kokouksen jatkoon.
Peli on samalla hauska kilpailu, joka omalta osaltaan nostaa vireystasoja.
Pelin kustomoitavalla sisällöllä voidaan asettaa halutut vihjehaasteiden tai kysymysten aihealueet.
Aihealueita voidaan valita 1-4.
Peliin voidaan tuoda lisäksi omat, kokoukseenne tai tapahtumaanne kustomoidut kysymykset. Tiimien vastaukset ja tilastot ovat heti nähtävissä, ja täten hyödynnettävissä jo itse kokouksessa.
Pelin suositeltu tehollinen kesto: 15-45 minuuttia.
Peli voidaan järjestää yhtenä tai useampana sessiona.
Illallisversio: Peli koostuu lyhyemmistä jaksoista, joita voi pelata illallisen aikana pöytäseurueen kesken. Ennen alkuruokaa, tarjoilujen välissä ja vielä lopuksi. Illallispeli voi esimerkiksi koostua 4 × 12 minuutin jaksosta.
Taukojen ohella peli voidaan esimerkiksi kokea päivän aluksi, vaikkapa puolen tunnin mittaisena sessiona.
Peli sopii loistavasti eri kokoisiin tapahtumiin.
Peli sopii yhtä hyvin pienille ryhmille kuin myös useiden tuhansien osallistujien tapahtumiin.
Peliä voidaan pelata tiimeinä siten, että kullakin tiimillä on käytössään 2 tai 4 mobiililaitetta. Tiimikoot voivat tällöin olla 2-4 tai 4-8 henkilöä (1-2 henkilöä per mobiililaite).
Pelin aloitus vie vain hetken.
Jakautukaa joukkueisiin ja valitkaa kapteeni, jonka puhelin/tablet toimii joukkueen päälaitteena.
Kapteeni asentaa ActionTrack-sovelluksen, lataa pelin liittymiskoodilla, luo joukkueelle klaanin ja muut joukkueen mobiililaitteet liittyvät myös peliin sekä klaaniin.
Kun tiimillä on mahdollisuus jatkaa peliä hetken, tarvitsee kapteenin vain aktivoida seuraava vihjehaaste. Vihjehaasteet annetaan tyypillisesti tiimeille arvotussa järjestyksessä, jolloin muiden tiimien kuunteleminen ei auta.
Kun tiimi on suorittanut vihjehaasteen, voi se keskeyttää pelin ja palata siihen myöhemmin, tai aktivoida seuraavan vihjehaasteen.
Asiakasryhmän edustajalla on käytössään reaaliaikainen tuloslinkki, josta näkyy tiimien ansaitsemat pisteet, tiimien antamat vastaukset pelin vihjehaasteisiin, sekä pelin tilastot. Tuloslinkki on käytettävissä myös tapahtumapäivän jälkeen.






























Peliin voidaan tuoda haluttu määrä vihjehaasteita 1-4 aihepiiristä. Vihjehaasteiden suorittaminen kestää tyypillisesti 1-2 minuuttia per vihjehaaste.
Peliin voidaan lisäksi tuoda haluttu määrä asiakkaan omia kysymyksiä.
Tyypillinen suositeltu maksimimäärä tehtäviä on 20 + 20 (tai 0 + 40).
Esimerkkejä vihjehaasteiden aihealueista: Kaupungit, ruokalajeja maailmalta, drinkkejä maailmalta, kuuluisia elokuvia, historiallisia tapahtumia, tunnettuja yhtyeitä, tunnettuja henkilöitä, tunnettuja urheilijoita, tunnettuja urheilujoukkueita, baletteja & oopperoita, jne jne.
Pelin vihjehaasteet ja asiakkaan omat tehtävät voidaan antaa täysin satunnaisessa järjestyksessä.
Vaihtoehtoisesti asiakkaan omat tehtävät voidaan antaa aluksi, tai alkupainotteisesti, jotta tiimit saavat varmasti kaikki ne suoritettavakseen.
Näin pelaatte Clue Detectives tiimipeliä:
1. Jakautukaa joukkueisiin. Joukkueiden koko on vapaa, mutta yhdelle mobiililaitteelle suositellaan 1-2 pelaajaa – valitkaa ryhmä, joka tuntuu teille sopivalta.
2. Valitkaa joukkueelle kapteeni. Kapteeni käyttää joukkueen päämobiililaitetta (puhelin tai tabletti). Laitteen tulee olla uudehko ja toimintavarma. Huom: Peliä ei voi siirtää kesken kaiken toiselle laitteelle. Varmistakaa ainakin laitteen akun riittävä varaustaso ennen starttia.
3. Kapteeni asentaa ActionTrack-sovelluksen. Lataa ilmainen ActionTrack Google Playsta tai App Storesta. Hyväksy kaikki pyydetyt käyttöoikeudet, jotta peli toimii oikein.
4. Pelin lataaminen ja klaanin luominen. Kapteeni:
5. Joukkueen muut valitut mobiililaitteet liittyvät klaaniin. Jokainen pelaaja, jonka mobiililaitetta on päätetty käyttää:
6. Pelin aikana joukkueen kapteeni päättää etenemistahdista. Kun kapteeni aktivoi seuraavan vihjehaasteen, näkyvät haasteen uniikit vihjeet pian joukkueen kaikissa mobiililaitteissa. Kun kapteeni lähettää vastauksen, siirtyvät muut laitteet odottamaan seuraavaa vihjehaastetta.
7. Pelistä voi lähteä pois ja palata siihen vapaasti. Peli löytyy ActionTrack-sovelluksen ”Käynnissä” tabista.