fbpx

Clue Detectives

I denna helt nya typ av ”quiz” använder varje lag 2–4 mobila enheter för att lösa ledtrådsutmaningar baserade på valda teman. Varje enhet får en ström av unika ledtrådar med korta intervall, och det är upp till laget att studera dem, jämföra information och diskutera sina upptäckter. Endast genom att kombinera allas ledtrådar och arbeta tillsammans kan laget lista ut svaret så snabbt som möjligt. Samarbete är nyckeln — lösningen kan endast hittas genom lagarbete.

Spelets syfte

Clue Detectives är idealiskt för teambuilding, för att snabbt och effektivt ge gruppen ny energi samt för att stödja lärande och fördjupning inom ett valt ämnesområde.

Spelet för deltagarnas tankar bort från mötet en kort stund och in i att lösa ledtrådsutmaningar eller uppgifter i små team, samtidigt som de plockar upp något nytt på vägen. Denna korta paus från det vanliga mötesmönstret hjälper till att öka fokus och kognitiv prestation under resten av sessionen.

Samtidigt fungerar spelet som en rolig tävling som naturligt höjer allas energinivåer.

Spelets anpassningsbara innehåll låter dig välja precis de teman du vill ha för ledtrådsutmaningarna eller frågorna.

Du kan välja mellan 1 och 4 temaområden.

Dessutom kan du inkludera egna, skräddarsydda frågor specifikt anpassade för ditt möte eller evenemang. Lagets svar och statistik finns tillgängliga direkt, vilket gör det enkelt att använda resultaten redan under själva sessionen.

Speltid och lämplighet för evenemang i olika storlekar

Den rekommenderade effektiva speltiden är 15–45 minuter.

Spelet kan spelas som en enda sammanhållen session eller delas upp i flera kortare sessioner.

Middagversion: Spelet består av kortare omgångar som kan spelas under middagen med sällskapet vid bordet — före förrätten, mellan serveringarna och en sista gång i slutet. Ett middagsspel kan till exempel bestå av 4 × 12-minutersrundor.

Förutom att fungera som en paus kan spelet också användas för att kickstarta dagen — till exempel som en fokuserad 30-minuterssession.

Spelet passar utmärkt för evenemang av alla storlekar.

Det fungerar lika bra för små grupper som för evenemang med tusentals deltagare.

Spelet spelas i lag där varje lag använder antingen 2 eller 4 mobila enheter. Lagstorlekarna kan därför vara 2–4 eller 4–8 personer (med 1–2 deltagare per enhet).

Översikt över spelupplägg

1. Spelstart

Det tar bara ett ögonblick att starta spelet.

Dela in er i lag och välj en kapten vars telefon eller surfplatta fungerar som lagets huvudenhet.

Kaptenen installerar ActionTrack-appen, laddar spelet med hjälp av spelkoden, skapar en klan för laget och de övriga lagets enheter ansluter både till spelet och till klanen.

2. Spelande

När laget är redo att fortsätta aktiverar kaptenen helt enkelt nästa ledtrådsutmaning. Ledtrådsutmaningarna ges vanligtvis i slumpmässig ordning, så att lyssna på andra lag ger ingen fördel.

Efter att ha slutfört en ledtrådsutmaning kan laget pausa spelet och återvända till det senare, eller fortsätta direkt genom att aktivera nästa utmaning.

3. Spelresultat

Kundens representant har tillgång till en resultatlänk i realtid som visar varje lags intjänade poäng, deras inlämnade svar på ledtrådsutmaningarna samt all spelstatistik. Resultatlänken finns kvar och kan användas även efter evenemangsdagen.

Skärmbilder från spelet med fyra delar (endast vyerna för spelare 1 och 2 av totalt 4 spelare)

Anpassning av spelet

1. Antal ledtrådsutmaningar

Spelet kan innehålla valfritt antal ledtrådsutmaningar från 1–4 temakategorier. Att lösa en enskild ledtrådsutmaning tar vanligtvis 1–2 minuter.

Ni kan också lägga till valfritt antal egna, skräddarsydda frågor i spelet.

En typiskt rekommenderad övre gräns är 20 + 20 uppgifter (eller 0 + 40), beroende på balansen mellan ledtrådsutmaningar och egna frågor.

1. Ledtrådsutmaningar och deras ordning

Exempel på teman för ledtrådsutmaningar inkluderar: städer, världens kök, internationella cocktails, kända filmer, historiska händelser, välkända band, berömda personer, framstående idrottare, välkända sportlag, baletter och operor – samt många fler.

Spelets ledtrådsutmaningar och kundens egna uppgifter kan presenteras i helt slumpmässig ordning.

Alternativt kan kundens egna uppgifter placeras först, eller viktas mot början av spelet, för att säkerställa att alla lag hinner genomföra dem.

Instruktioner för spelarna

Så här spelar du Clue Detectives – lagspel

  1. Dela in er i lag.
    Lagstorleken är flexibel, men vi rekommenderar 1–2 spelare per mobil enhet. Välj en gruppstorlek som känns rätt för er.

  2. Välj en lagkapten.
    Kaptenen använder lagets huvudenhet (telefon eller surfplatta). Enheten bör vara modern och pålitlig.
    Obs: Spelet kan inte flyttas till en annan enhet när det väl har startat. Se till att enheten har tillräckligt med batteri innan ni börjar.

  3. Kaptenen installerar ActionTrack-appen.
    Ladda ner den kostnadsfria ActionTrack-appen från Google Play eller App Store. Acceptera alla behörigheter för att spelet ska fungera korrekt.

  4. Ladda spelet och skapa en klan.
    Kaptenen:

    • Laddar spelet

    • Anger ett spelarnamn

    • Skapar en klan för laget (Klanvy → ”Create new”)

    • Ställer in ett klannamn och lösenord

    • Går med i klanen först genom att ange lösenordet

    Om lösenordet tappas bort direkt i början kan kaptenen helt enkelt skapa en ny klan och börja om.

  5. Lagets övriga utvalda enheter går med i klanen.
    Varje spelare vars enhet ska användas:

    • Installerar ActionTrack

    • Laddar spelet

    • Väljer ett spelarnamn

    • Går med i kaptenens klan från listan och anger lösenordet

  6. Under spelet styr kaptenen takten.
    När kaptenen aktiverar nästa ledtrådsutmaning kommer de unika ledtrådarna för den utmaningen snart att visas på alla lagenheter.
    När kaptenen skickar in lagets svar går de andra enheterna automatiskt över i vänteläge inför nästa utmaning.

  7. Ni kan lämna spelet och återvända när som helst.
    Spelet kan alltid hittas i ActionTrack-appen under fliken ”Active”.

Share this page