fbpx

The Four Mystery Box Escape - Lås upp kraften i äkta samarbete

I de flesta lagspel är samarbete valfritt — men här är det absolut nödvändigt. The Four Mystery Box Escape förvandlar lagarbete från ett modeord till en faktisk upplevelse. Varje spelare är avgörande, och endast genom verkligt samarbete kan laget lyckas.

Det här är inte bara ett spel; det är snabb, interaktivt beslutsfattande under press — att kommunicera tydligt, utbyta information, lita på varandra och anpassa sig tillsammans.

Spelets syfte

Teambuildingspelet The Four Mystery Box Escape är snabbt att starta, flexibelt och skalbart. Det kan spelas nästan var som helst — på ett event, på kontoret eller till och med utomhus — och kan anpassas för grupper i alla storlekar.

Det är det perfekta valet för:

  • Företagsevenemang och kickoffs

  • Ledarskapsutveckling och workshops

  • Teambuildingdagar

  • Utbildningsprogram

  • Alla typer av möten

Inom en timme går deltagarna från att vara kollegor till att bli verkliga samarbetspartners — förenade av utmaning, tillit och gemensam framgång.

Spelet låter dig välja önskade ämnesområden för spelets frågor och utmaningar samt inkludera egna skräddarsydda frågor.

Du kan lägga till egna frågor anpassade till ert möte eller evenemang. Lagets svar och statistik visas i realtid, vilket gör dem användbara för analys redan under mötet.

Dessutom erbjuder spelet möjligheten att använda TAZ:s fråge- och utmaningssamlingar i vald svårighetsgrad.

Spelet kan ha upp till fyra ämnesområden för frågor och utmaningar.

Anpassning

Spelet passar perfekt för grupper med olika bakgrund och för evenemang av alla storlekar.

The Four Mystery Box Escape kan skräddarsys efter er organisations behov — oavsett om det ska fungera som ett verktyg för att lyfta nyckelbudskap eller som ett roligt, tävlingsinriktat inslag. Ni kan:

  • Anpassa spelets längd.

  • Integrera eget innehåll (16 eller 32 frågor i steg 1 av ”Four Mystery Box”-utmaningen, varumärkesanpassning).

  • Skala upp för evenemang med allt från dussintals till hundratals deltagare genom att låta många lag spela samtidigt.

Den rekommenderade effektiva speltiden är 60–120 minuter.

Spelet kan genomföras som en enda sammanhållen session utan pauser, eller delas upp i flera sessioner med kortare eller längre pauser emellan.

Det kan spelas till exempel i början av dagen eller efter mötet, eller som flera separata 30-minuterssessioner.

Översikt över spelupplägg

1. Spelstart

Spelet startar på bara några ögonblick.

I början delas deltagarna in i klaner om fyra till åtta spelare. Klanindelningen kan även planeras i förväg.

Varje spelare (eller par) behöver endast en mobil enhet för att ansluta till spelet och till sin klan.

2. Spelande

Spelet ger all vägledning du behöver. Game Info finns alltid tillgängligt, och du kan även köpa extra Hjälp med de poäng du tjänar.

De första nivåerna är utformade för att hjälpa spelarna att behärska spelets grundregler och mekanik, medan de senare nivåerna fokuserar på att testa lagarbete och samarbetsförmåga.

3. Spelresultat

Kundens representant får en resultatlänk i realtid för att följa evenemangets utveckling — inklusive klan- och spelarpoäng, spelarnas svar samt detaljerad spelstatistik. Samma länk är tillgänglig även efter evenemanget för genomgång och analys.

Samarbete i spelet

Spelet erbjuder flera sätt för klanmedlemmarna att samarbeta.

Varje klanmedlem tilldelas ett unikt nummer, vilket avgör deras roll under spelets olika faser.

första nivån lär sig spelarna grundreglerna och spelmekaniken. En spelare måste ge de korrekta svaren medan de övriga konsulterar spelreglerna.

Den andra nivån utmanar spelarna att arbeta som ett riktigt team. I detta pussel — ”Wall of Lights” — har alla en lika viktig roll. Framgången beror helt på samarbete och tydlig kommunikation.

Den sista nivån presenterar spelarna för fyra Mystery Boxes, var och en säkrad med fyra lås som kräver flerstegslösningar för att öppnas. Spelarna kan välja att fokusera på en enda box eller försöka låsa upp flera boxar samtidigt.

Endast de spelare med rätt tilldelade nummer kan trigga nästa steg i upplåsningen av varje lås.

Varje steg innehåller pussel och utmaningar utformade för en, två eller fyra spelare. För att lyckas måste laget noggrant planera i vilken ordning de agerar – med hänsyn till vilka spelare som behövs i varje steg.

Pussel för en spelare (exempel)

Pussel för två spelare (exempel)

I pussel och utmaningar för två spelare får en spelare själva uppgiften — ofta med ytterligare ledtrådar som avslöjas över tid. Den andra spelaren måste agera utifrån uppgiften och de ledtrådar som ges.

Till exempel kan uppgiften handla om en historisk händelse, och den andra spelaren måste hitta platsen där den ägde rum på världskartan. När rätt plats hittas avslöjas en kod som den första spelaren måste ange som det korrekta svaret.

Pussel för fyra spelare (exempel)

I pussel och utmaningar för fyra spelare får en spelare huvuduppgiften — ofta med ytterligare ledtrådar som avslöjas över tid. De andra spelarna får också unika ledtrådar, som dyker upp successivt, vilket säkerställer att varje person sitter på en annan del av pusslet. För att lyckas måste spelarna kommunicera tydligt och samarbeta effektivt för att så snabbt som möjligt komma fram till svaret.

Exempel: Uppgiften kan vara att lista ut namnet på en film.

  • Spelare 1 får ledtrådar om stil, ton och produktion.

  • Spelare 2 får ledtrådar kopplade till stil och tekniska aspekter.

  • Spelare 3 får information om miljö, objekt och motiv.

  • Spelare 4 får uppgifter om handlingen.

Genom att kombinera sina insikter kan laget lägga ihop pusslet och hitta det rätta svaret.

Huvudnivåerna i spelet förklarade

Initieringen

Varje stort äventyr börjar med att förstå världen du har stigit in i. På den första nivån är ert uppdrag enkelt men avgörande — att lära er spelets grundläggande regler.

Ni möter frågor som testar er uppmärksamhet och er förståelse för hur The Four Mystery Box Escape fungerar. Varje rätt svar ger er ett försprång och en tidig fördel över andra klaner.

Men den verkliga belöningen är inte bara poäng — det är insikt. Genom att behärska reglerna redan nu vet ni exakt hur ni ska tänka, agera och samarbeta när de verkliga prövningarna kommer.

Så fokusera, lär er och förbered er — ert lags resa genom Mystery Boxarna börjar här.

Utmaningen ”Wall of Lights”

Välkommen till ett av äventyrets mest spännande ögonblick — Center Box-utmaningen ”Wall of Lights”!

Framför er står en lysande vägg med fyra starka färger: grön, orange, lila och gul. Varje medlem i er klan kontrollerar endast en av dessa färger — och kan se bara fyra lampor av sin färg. Med två strömbrytare till ert förfogande väljer ni vilka två av era lampor som ska lysa.

Men här kommer twisten — samarbete är allt.
Tillsammans måste ni koordinera era val för att skapa två perfekta ljuslinjer — vertikala, horisontella eller diagonala. Varje linje måste innehålla alla fyra färger — alltså en lampa från varje spelare.

När ni lyckas och de två linjerna lyser i harmoni, ta ett ögonblick att fira — för ni har låst upp vägen till nästa nivå!

Resan fortsätter och leder er till det ultimata provet: de fyra mystiska boxarna som väntar på att bli lösta.

Bilden nedan illustrerar Center Box, där strömbrytarna på varje sida av ”Wall of Lights” används för att styra lamporna.

Utmaningen med de fyra Mystery Boxarna

Ert uppdrag: att lösa upp till fyra Mystery Boxes — var och en säkrad med fyra intrikata lås som väntar på att bli upplåsta.

Framför er står de fyra elementboxarna: Luft, Eld, Jord och Vatten.

Var och en har en enda spak — och tillsammans utgör dessa fyra spakar nyckeln till er nästa seger.

  • Vrid Luft- och Eld-spakarna för att välja vilken Mystery Box som ska aktiveras.

  • Använd Jord- och Vatten-spakarna för att bestämma vilket lås ni ska utmana härnäst.

Men att låsa upp ett lås är ingen enkel uppgift. Varje lås består av fyra steg:

Steg 1: En spelare agerar ensam och påbörjar processen.
Steg 2 & 3: Två spelare måste samarbeta — olika spelare för varje steg.
Steg 4: Alla fyra spelare måste enas — fullständig samverkan är det enda sättet att komma vidare.

Bilden nedan illustrerar vilka spelare som kan låsa upp varje lås på de olika stegen. Till exempel kan spelare 1 låsa upp det orange låset på steg 1. På steg 2 kan samma lås låsas upp av spelare 2 tillsammans med vilken annan spelare som helst. På steg 4 krävs alla spelare oavsett lås.

Genom att hantera spakarna klokt, fördela rollerna smart och samarbeta i rätt ögonblick kan ni erövra box efter box — och till slut bemästra hela Four Mystery Box Challenge.

Reglage i boxarna

I utmaningen ”Wall of Lights” kontrollerar varje spelare 4 lampor med två strömbrytare, som visas nedan.

Att styra lamporna handlar om testa sig fram och se vad som händer — du behöver växla en strömbrytare och observera hur den påverkar dina fyra lampor.

Det är en process av försök och misstag, där varje spelare lär sig vilka kombinationer som tänder vilka lampor. Genom att dela dessa insikter med resten av klanen kan ni tillsammans skapa de två perfekta ljuslinjer som krävs för att klara utmaningen.

I utmaningen ”Four Mystery Box” väcker varje spelare boxar och väljer lås med hjälp av sammanlänkade spakar.

Att väcka boxarna och välja lås är en process av försök och misstag — du behöver flytta en spak och observera vad som händer.

Genom att testa olika kombinationer och kommunicera resultaten med laget lär ni er snabbt vilka spakrörelser som aktiverar vilka boxar och vilka lås. Tillsammans kan ni sedan planera den mest effektiva ordningen för att ta er igenom alla fyra boxarna.

Poängsättning

FRÅGOR
Spelare 1 får frågor som rör spelreglerna, och varje korrekt svar ger 100 poäng.

KLARA NIVÅN
När er klan går vidare till nästa spelnivå får alla en bonus på 500 poäng!

KLARA NIVÅN
När två korrekta ljuslinjer har skapats tilldelas alla spelare en bonus på 1 000 poäng.

FRÅGOR OCH UTMANINGAR
Varje steg i upplåsningen av ett lås innebär nya frågor eller utmaningar. Svara rätt för att tjäna cirka 100 poäng! Oroa dig inte om du svarar fel — det finns ingen omedelbar bestraffning*, och du kan fortsätta försöka. Du kan till och med få en ny chans på de frågor du tidigare missade!

*När du ger ditt femte felaktiga svar får du ett avdrag på 100 poäng. Detta avdrag upprepas efter varje ytterligare fem felaktiga svar.


KLARA ETT STEG
Varje steg i upplåsningen kan innehålla en eller två frågor eller utmaningar, beroende på spelets inställningar. Svara rätt för att slutföra steget och få en bonus på 500 poäng!


LÅSA UPP ETT LÅS
När alla spelare tillsammans slutför det fjärde steget och låser upp ett lås försvinner det, och spelare 1 tilldelas 1 000 poäng i bonus.


LÖSA EN MYSTERY BOX
När alla fyra lås på en Mystery Box har låsts upp är boxen löst, och spelare 1 får en bonus på 5 000 poäng.
De tre första klanerna som löser varje box får dessutom extra bonusar på 3 000, 2 000 och 1 000 poäng.


LÖSA ALLA MYSTERY BOXAR
När alla fyra Mystery Boxar har lösts får spelare 1 en bonus på 10 000 poäng.
De tre första klanerna som löser alla boxar får ytterligare bonusar på 5 000, 3 000 och 1 000 poäng, i nämnd ordning.

 
 

En titt in i spelet

Share this page