fbpx

AMAZING ADVENTURE – STARTINSTRUKTIONER

Före evenemanget

  • Se till att ni har ANSLUTNINGSKODEN som ni har fått för er aktivitet.

  • Se till att deltagarnas telefonbatterier är så fulladdade som möjligt. Detta underlättar ett smidigt deltagande och minskar risken för avbrott.

Om ni vill kan ni förbereda er inför aktiviteten på följande sätt:

  • Det rekommenderas att alla deltagare installerar den kostnadsfria ActionTrack-appen (Google Play / App Store) på sina telefoner före evenemanget.

  • Deltagarna kan delas in i förväg i lag (= klaner) som tillsammans använder fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.

  • Lagkaptener kan också utses i förväg.

Ovanstående åtgärder snabbar upp starten av evenemanget och säkerställer att alla kommer igång smidigt.

Evenemang – kort introduktion

Välkommen till Amazing Adventure! Dela in er i lag och välj en kapten vars telefon fungerar som lagets huvudenhet. Kaptenen installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet med anslutningskoden, skapar en klan för laget och går med i klanen. Bland de övriga lagmedlemmarna väljs tre som också installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet och ansluter till klanen efter kaptenen. När alla lag är redo kan äventyret börja. Ha så roligt!

Evenemang – detaljerad introduktion

Kära deltagare, varmt välkomna till Amazing Adventure! Innan vi sätter igång behöver vi göra följande:

1. Bilda lag

Lagen (= klaner) använder totalt fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.

Lagstorlekarna kan variera – det är inget problem. Välj en lagindelning som känns bra för er.

2. Välj en lagkapten

Kaptenen använder lagets huvudsakliga mobila enhet (telefon eller surfplatta).

Enheten ska vara:

  • relativt ny

  • fulladdad (powerbank rekommenderas)

  • utrustad med fungerande GPS

Obs: Spelet kan inte fortsätta på en annan enhet, så säkerställ att enheten fungerar korrekt innan ni börjar.

3. Kaptenen installerar ActionTrack-appen

Ladda ner den kostnadsfria ActionTrack-appen från Google Play eller App Store. Ge appen alla begärda behörigheter så att spelet fungerar korrekt.

4. Ladda ner spelet och skapa en klan

Kaptenen:

  • Laddar ner spelet med anslutningskoden

  • Anger sitt spelarnamn

  • Skapar en klan för laget (Klanvy → ”Skapa ny”)

  • Ger klanen ett namn och ett lösenord

  • Går med i den skapade klanen först genom att ange lösenordet

Om lösenordet glöms bort direkt i början kan kaptenen enkelt skapa en ny klan med ett nytt lösenord.

Övriga lagmedlemmar:

Välj tre lagmedlemmar som:

  • Installerar ActionTrack-appen

  • Laddar ner spelet med anslutningskoden

  • Anger sitt valda spelarnamn

  • Ansluter till klanen som kaptenen har skapat genom att välja den i listan och ange lösenordet

KORT OM AMAZING ADVENTURE-AKTIVITETEN

Instruktioner för själva spelet

Observera: Spelet innehåller alla nödvändiga instruktioner. Övriga lagmedlemmar bör läsa instruktionerna när det är möjligt. De innehåller viktiga tips för att samla bonuspoäng. Spelet kan inte vinnas utan att samla bonuspoäng.

Spelet börjar med att varje lags kapten ser startkontrollpunkten för lagets tilldelade etapp på kartan. Kaptenen bör zooma och flytta kartan fritt för att se alla kontrollpunkter och tilläggsinformation.

Laget ska ta sig till startkontrollpunkten, vilket aktiverar den första etappen. Genom att trycka på kontrollpunktens ikon på kaptenens karta kan ni se det exakta område som kaptenen behöver nå för att aktivera den.

Under en etapp visas kontrollpunkter på kaptenens karta som laget kan genomföra i valfri ordning. Genom att trycka på nålar eller runda ikoner kan ni se vilka typer av uppgifter kontrollpunkterna innehåller.

När kaptenen aktiverar en uppgift blir den synlig för alla lagmedlemmar. Lagmedlemmarna kan antingen se kaptenens fråga exakt som den visas på sina egna telefoner, eller så kan de se enhetsspecifikt innehåll som andra inte ser. I alla fall måste laget diskutera och lösa uppgiften tillsammans.

Poäng delas ut baserat på hur korrekt kaptenens inskickade svar är, och i vissa frågor påverkar även snabbheten poängen.

Kontrollpunkterna har också symboler. Om ni genomför en kontrollpunkt tillräckligt bra får ni dess symbol. Genom att bilda symbolkedjor med två eller tre symboler får ni bonuspoäng och värdefulla extra kontrollpunkter. Det lönar sig definitivt att planera i vilken ordning ni genomför kontrollpunkterna.

Varje etapp ger också bonuspoäng beroende på hur väl laget genomför etappen. Dessutom ger etapperna bonusnivåpoäng, som gör det möjligt för lagen att avancera i spelets övergripande bonusnivåer och få viktiga extrabonusar.

När aktiviteten är slut ska lagen gå till den överenskomna samlingsplatsen där alla samlas.

Observera: Följ inte andra lag. Appen tilldelar lagen till olika etapper, och inom etapperna ser lagen olika valbara kontrollpunkter.

Share this page