Upplev det ultimata Amazing Adventure, ett banbrytande stads- och naturutforskningsspel som utspelar sig över flera etapper. Varje etapp bjuder på varierade utmaningar och symboler som lagen måste samla för att tjäna värdefulla bonuspoäng och få tillgång till extra checkpoints. Det lag som har högst totalpoäng i slutet vinner.















Amazing Adventure-spelet är perfekt för teambuilding inom grupper, med fokus på fysisk aktivitet, strategi, tävling och lärande.
Spelet kräver samarbete, utveckling av spelstrategi, bred kunskap, snabb anpassning till föränderliga spelsituationer och en viss nivå av fysisk kondition.
Spelet är avancerat, och varje lag måste koncentrera sig på sina egna handlingar. Till exempel hjälper det inte att följa andra lag, eftersom varje lag har olika utmaningar aktiva samtidigt.
Spelets anpassningsbara innehåll gör det möjligt att inkludera önskade teman som ska internaliseras.
Du kan lägga till eget innehåll, uppgifter eller frågor i spelet för ditt möte eller evenemang. Forskning från Åbo universitet visar att begrepp som lärs in genom interaktiva spel minns och internaliseras bättre.
För detta spel rekommenderas att välja några få nyckelteman att internalisera. Till exempel använde Orion Pharma spelet framgångsrikt för att implementera sin nya strategi.
Den rekommenderade speltiden är 60–120 minuter.
Du kan ställa in spelet för lagen antingen med önskad speltid eller ett totalt antal etapper som ska genomföras. Till exempel 2 timmar eller 2 etapper.
Spelet kan också vara kortare eller mycket längre, och på vissa platser finns upp till fyra etapper på en timme vardera samt mer än 10 kortare etapper.
Dessutom kan spelet arrangeras som en enda session eller flera sessioner. Det är möjligt att ha en kortare eller längre paus mellan etapperna. Etapperna kan också ligga geografiskt långt ifrån varandra. Hela spelet kan, om så önskas, pågå en hel dag eller till och med ett par dagar.
Spelet passar perfekt för evenemang i alla storlekar.
Det lämpar sig idealiskt för evenemang med 10–1000 deltagare, och till och med större om lagen startar vid olika tidpunkter. Spelet rekommenderas att spelas i lag om 3–5 deltagare.
Spelet fördelar lagen på olika etapper, och även inom de enskilda etapperna. Varje etapp har flera startpunkter, och utmaningarna inom en etapp ges till lagen i olika ordning. På så sätt kan varje lag välja sin nästa utmaning från flera alternativ.
Spelet kan också inkludera fysiska checkpoints tillhandahållna av arrangören, med personal som vägleder och bedömer lagens prestationer.
Spelet startar vanligtvis på evenemangsplatsen.
Vid spelets början delas deltagarna in i lag om 3–5 personer. Denna indelning i lag kan också planeras i förväg.
Varje lag behöver en mobil enhet för att delta i spelet genom att ange ett lagnamn. Om spelet förväntas pågå länge rekommenderas det att ta med en powerbank för att säkerställa att batteriet räcker under hela spelet.
Spelet visar lagets nästa tilldelade etapps startpunkt på kartan, och laget kan välja sin föredragna rutt dit.
Alternativt kan laget se flera etapper och deras startpunkter på kartan och fritt välja mellan dem.
När laget anländer till startpunkten börjar etappen och timern startar.
På etappen kommer lagets karta på mobilen att visa slumpmässigt tilldelade checkpoints, var och en med uppgifter som laget kan utforska.
Laget står fritt att välja vilken uppgift de vill ta först. Vissa uppgifter är platsbaserade (GPS-checkpoints), medan andra kan genomföras var som helst genom att aktivera dem på skärmen. När en uppgift är slutförd dyker en ny uppgift upp på kartan.
En etapp avslutas när laget har aktiverat det angivna antalet valda symbol-checkpoints. På mindre etapper är detta vanligtvis 8, och på större etapper 20.
I slutet av etappen får laget även bonuspoäng baserat på prestationerna under etappen.
I slutet av spelet kan lagen ledas till en förhandsavtalad plats, till exempel en lokal för ett kvällsevenemang eller firande.
Kundens representant har tillgång till en realtidsresultatlänk som visar de poäng lagen har uppnått, svaren lagen har lämnat på spelets frågor och utmaningar, samt spelstatistik. Resultatlänken ger även tillgång till eventuella bilder eller videor som lagen har skickat in, vilka kan ses och laddas ner. Länken är tillgänglig även efter evenemangsdagen.
Varje etapp innehåller olika utmaningar som kräver olika färdigheter från lagmedlemmarna.
På varje etapp kan till exempel följande utmaningar förekomma (uppgifterna kan variera beroende på kundens önskemål):
Hitta en plats: Att hitta och lokalisera ett landmärke baserat på fem ledtrådar ger 600 poäng och aktiverar en tilläggsfråga värd 300 poäng.
Lokal kunskap: En uppgift kopplad till en specifik plats som utnyttjar omgivningarna, värd 400 poäng.
Samarbetsuppgift: Laget behöver flera mobila enheter för att lösa ett pussel. Lösningen ger 1–180 poäng beroende på hur snabbt laget svarar.
Avslöjande bildpussel: Korrekt igenkänning ger mellan 1–120 poäng, beroende på hastighet.
Välmående: Rätt svar på en välmåendefråga utvecklad av UKK-institutet ger 100 poäng.
En av spelets mest spännande funktioner är att samla symbolkedjor genom att slutföra uppgifter vid kontrollerna.
Det finns symboler vid spelets kontroller. Om laget fullföljer en uppgift tillräckligt bra får de symbolen för den kontrollen. Genom att skapa kedjor av symboler (se bilden) får lagen bonuspoäng, och på större etapper låses extra uppgifter (=500 poäng) och specialuppgifter (=1000 poäng) upp.
Lagen måste alltid vara uppmärksamma på vilka typer av symboler som finns vid kontrollerna och i vilken ordning de bör slutföra dem för att skapa värdefulla symbolkedjor (se bilden).






























Här är ett exempel på hur etapperna placerades längre ifrån varandra.
I Doha, Qatar, använde lagen tunnelbanan för att ta sig mellan etapperna.
Till exempel startade Qatar Airways spelet från sitt kontor nära flygplatsen, och lagen hade möjlighet att besöka tre etapper, vardera med en maximal varaktighet på 30 minuter. Katara-etappen, som låg lite längre bort från de andra, markerades som en ”högvärdesplats”, och lagen fick bonuspoäng för sina prestationer där. Detta uppmuntrade lagen att röra sig lite längre.
I slutet av spelet leddes lagen till en tunnelbanestation, varifrån de tog Uber till kvällens evenemangslokal.
Spelet inkluderade även några få kundspecifika uppgifter som aktiverades för lagen så snart de nådde startpunkterna för etapperna.
Dessutom fanns ett bemannat checkpoint per etapp, där personalen bedömde lagens prestationer.
Spelet innehöll också några lagfotouppgifter, och lagbilderna sparades som minnen för kunden.
Beroende på plats kan flera mindre och större etapper vara tillgängliga.
Till exempel finns det i Stockholm 14 mindre etapper och 2 större etapper att välja mellan. De mindre etapperna tar vanligtvis cirka 20 minuter att genomföra, medan de större etapperna tar ungefär en timme. Den förväntade längden för en etapp kan dock enkelt justeras genom att ställa in hur många checkpoints lagen kan aktivera under etappen. Maxantalet är 20 för små etapper och 25 för större etapper.
För varje evenemang kan de mest lämpliga etapperna väljas, och den totala längden på evenemanget kan anpassas efter önskemål. Ett enskilt spel kan innehålla upp till åtta etapper.
Själva spelet har kontextbaserade instruktioner för lagen. Lagen kan börja spela utan att först läsa alla instruktioner. De kan studera instruktionerna under spelets gång vid behov. Förutom huvudtelefonen (lagkaptenen) kan alla lagmedlemmar få tillgång till instruktionerna via en QR-kod på sina egna mobiltelefoner.