fbpx

QUIZ BINGO – STARTINSTRUKTIONER

Före evenemanget

  • Se till att ni har ANSLUTNINGSKODEN som ni har fått för er aktivitet.

  • Se till att deltagarnas telefonbatterier är så fulladdade som möjligt. Detta underlättar ett smidigt deltagande och minskar risken för avbrott.

Om ni vill kan ni förbereda er inför aktiviteten på följande sätt:

  • Det rekommenderas att alla deltagare installerar den kostnadsfria ActionTrack-appen (Google Play / App Store) på sina telefoner.

  • Deltagarna kan delas in i förväg i lag (= klaner) som tillsammans använder fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.

  • Lagkaptener kan också utses i förväg.

Evenemang – kort introduktion

Välkommen till Quiz Bingo! Dela in er i lag och välj en kapten vars telefon fungerar som lagets huvudenhet. Kaptenen installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet med anslutningskoden, skapar en klan för laget och går med i klanen. Bland de övriga lagmedlemmarna väljs tre som också installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet och ansluter till klanen efter kaptenen.

När lagen är redo börjar ni med att läsa instruktionerna. Därefter ska alla stanna vid ”VÄNTA!”-skärmen. När jag säger ”Kör!” trycker alla på ”Fortsätt”, och speltiden börjar. Ha så roligt!

Evenemang – detaljerad introduktion

Kära deltagare, varmt välkomna till Quiz Bingo! Innan vi sätter igång behöver vi göra följande:

1. Bilda lag

Lagen (= klaner) använder totalt fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.

Lagstorlekarna kan variera – det är inget problem. Välj en lagindelning som känns bra för er.

2. Välj en lagkapten

Kaptenen använder lagets huvudsakliga mobila enhet (telefon eller surfplatta).

Enheten ska vara:

  • relativt ny

  • fulladdad

  • utrustad med fungerande GPS

Obs: Spelet kan inte fortsätta på en annan enhet, så säkerställ att enheten fungerar korrekt innan ni börjar.

3. Kaptenen installerar ActionTrack-appen

Ladda ner den kostnadsfria ActionTrack-appen från Google Play eller App Store. Ge appen alla begärda behörigheter så att spelet fungerar korrekt.

4. Ladda ner spelet och skapa en klan

Kaptenen:

  • Laddar ner spelet med anslutningskoden

  • Anger sitt spelarnamn

  • Skapar en klan för laget (Klanvy → ”Skapa ny”)

  • Ger klanen ett namn och ett lösenord

  • Går med i den skapade klanen först genom att ange lösenordet

Om lösenordet glöms bort direkt i början kan kaptenen enkelt skapa en ny klan med ett nytt lösenord.

Övriga lagmedlemmar:

Välj tre lagmedlemmar som:

  • Installerar ActionTrack-appen

  • Laddar ner spelet med anslutningskoden

  • Anger sitt valda spelarnamn

  • Ansluter till klanen som kaptenen har skapat genom att välja den i listan och ange lösenordet

5. Starta spelet

Spelare / lag ser först spelinstruktionerna och stannar därefter vid ”VÄNTA!”-skärmen.

När jag säger ”Kör!” trycker alla på ”Fortsätt”, och speltiden börjar.

KORT OM QUIZ BINGO-AKTIVITETEN

Instruktioner för själva spelet

Quiz Bingo kombinerar kunskap, taktik och tur på ett helt nytt sätt. I denna unika kombination av ett fullt 75-bollars bingo och ett frågespel tjänar lagen sina valda bingobollar genom att svara rätt på frågor. Ju snabbare lagen bildar en rad, två rader och full bricka, desto fler bonuspoäng får de.

Observera: Spelet innehåller alla nödvändiga instruktioner.

På kaptenens telefon ser ni en 5×5-bingobricka på kartan. Zooma och flytta kartvyn för att hitta den.

I början finns det redan 15 bollar runt brickan. Nya bingobollar dras med jämna mellanrum och dyker upp runt brickan.

För att markera ett nummer på brickan måste kaptenen välja en av de dragna bollarna som motsvarar ett nummer på brickan. Därefter måste laget svara rätt på den givna frågan. Frågan är synlig för alla lagmedlemmar, men endast kaptenen kan skicka in svaret.

Lagmedlemmarna kan antingen se kaptenens fråga exakt som den visas på sina egna telefoner, eller så kan de se enhetsspecifikt innehåll som andra inte ser. I alla fall måste laget diskutera och lösa uppgiften tillsammans.

Observera att summan av de två senast valda bollarna också räknas. Till exempel, om ni väljer bollarna 10 och 7 och brickan har numret 17, får ni en markering för nummer 17.

Utöver grundpoäng delas bonusar ut till de 10 snabbaste lagen för varje typ av bingo:

  • En rad: 50–1 000 poäng (det snabbaste laget får 1 000 poäng)

  • Två rader: dubbel bonus (det snabbaste laget får 2 000 poäng)

  • Full bricka: trippel bonus (det snabbaste laget får 3 000 poäng)

Det lag som samlar flest poäng vinner!

Share this page