fbpx

Så här spelar du Amazing Adventure

Upplev den ultimata Amazing Adventure, ett banbrytande urbant utforskningsspel som pågår över flera etapper. Varje etapp erbjuder varierande utmaningar och symboler som lagen måste samla för att tjäna värdefulla bonuspoäng och få tillgång till extra checkpoints. Laget med högst totalpoäng i slutet vinner.

Spelet inkluderar kontextuella instruktioner som alltid är tillgängliga. Du kan börja spela direkt utan att läsa allt i förväg, eftersom du lär dig under spelets gång.

Observera: Det rekommenderas inte att följa andra lag, eftersom spelet fördelar lagen över olika etapper och även inom varje etapp. Även startpunkterna för varje etapp kan variera mellan lagen.

Snabbinstruktioner

Gå med i spelet.

Gå till vilken som helst tillgänglig etapp du ser på kartan.

Utför uppgifter vid olika checkpoints som visas på kartan under etappen.

När etappen är klar, titta efter andra tillgängliga etapper och gå till en av dem.

Kartvy

När du inte befinner dig på en etapp

När du inte befinner dig på en etapp visas alla tillgängliga etapper på kartan. Besök en av GPS-checkpoints för att starta en etapp. Du kan zooma och panorera kartan för att utforska alla dina alternativ.

När du befinner dig på en etapp

Under en etapp kommer du att se olika checkpoints på kartan. Nya checkpoints dyker upp allteftersom du gör framsteg. Tryck på ett checkpoint för att se fler detaljer. Du kan aktivera vilken som helst av dem — blå checkpoints kan aktiveras direkt på skärmen, medan lila markörer visar GPS-baserade checkpoints.

Olika utmaningar på etapperna

Typer av utmaningar på varje etapp kan variera beroende på upplägg. Även poängen som erhålls kan variera. Typiska exempel på utmaningarna är:

  1. STORA ETAPPER: Hitta en plats-uppgift (600+300 poäng): Att ta reda på och lokalisera en landmärke baserat på fem ledtrådar ger 600 poäng och aktiverar en extra fråga värd 300 poäng.
  2. Lokal uppgift (400 poäng): En uppgift kopplad till en specifik plats som utnyttjar omgivningen.
  3. Samarbetsuppgift (180 poäng): Lagets medlemmar måste använda sina enheter för att lösa ett pussel. Snabb lösning ger fler poäng.
  4. Avslöjande bildpussel (120 poäng): Korrekt igenkänning ger mellan 1–120 poäng beroende på hastighet.
  5. Fråga om välmående (100 poäng): Ett korrekt svar på en fråga om välmående, utformad av UKK-institutet, ger 100 poäng.

Symbolkedjor

En av spelets mest spännande funktioner är att samla symbolkedjor genom att slutföra uppgifter vid checkpoints.

Det finns symboler vid spelets checkpoints. Om laget slutför en uppgift tillräckligt bra får de symbolen för den checkpoint. Genom att bilda kedjor av symboler tjänar lagen bonuspoäng (se bilden).

Lagen måste alltid vara uppmärksamma på vilka typer av symboler som finns tillgängliga vid checkpoints och i vilken ordning de bör slutföra dem för att skapa värdefulla symbolkedjor (se bilden).

En kedja med två symboler ger laget 300 bonuspoäng.

En kedja med tre symboler ger laget 600 bonuspoäng.

SMÅ ETAPPER: Om en symbolkedja avslutas med en Lokal uppgift ges dubbel bonus.

STORA ETAPPER: Om en symbolkedja avslutas med en Hitta en plats-uppgift ges dubbel bonus. Dessutom aktiverar den första kedjan med tre symboler en Bonus-checkpoint värd 500 poäng, och den andra kedjan aktiverar en Specialcheckpoint värd 1 000 poäng.

Dessa 10 symbolkedjor ger bonuspoäng.

Etappbonuspoäng och spelnivåer

Du får extra bonuspoäng för varje etapp baserat på hur bra du presterar.

SMÅ ETAPPER:

  • BRONSNIVÅ (=300 poäng): Uppnås när laget svarar rätt på 2 frågor.

  • SILVERNIVÅ (=600 poäng): Uppnås när laget svarar rätt på 4 frågor eller får en kedja med 2 symboler.

  • GULLNIVÅ (=900 poäng): Uppnås när laget svarar rätt på 6 frågor eller får en kedja med 3 symboler.

Spelnivåpoäng för små etapper:

  • GULLNIVÅ: +3 nivåpoäng

  • SILVERNIVÅ: +2 nivåpoäng

  • BRONSNIVÅ: +1 nivåpoäng

STORE ETAPPER:

  • BRONSNIVÅ (=600 poäng): Uppnås när laget svarar rätt på 5 frågor.

  • SILVERNIVÅ (=1200 poäng): Uppnås när laget svarar rätt på 10 frågor eller får två kedjor med 2 symboler.

  • GULLNIVÅ (=1800 poäng): Uppnås när laget svarar rätt på 15 frågor eller får två kedjor med 3 symboler.

Spelnivåpoäng för stora etapper:

  • GULLNIVÅ: +4 nivåpoäng

  • SILVERNIVÅ: +3 nivåpoäng

  • BRONSNIVÅ: +2 nivåpoäng

Genom att prestera bra på etapperna avancerar du till högre spelnivåer.

Varje nytt spelnivå du når i spelet ger dig 1 200 poäng.

Spelnivåpoäng som krävs för att nå högre nivåer:

  • Bonusnivå 1: 4 nivåpoäng

  • Bonusnivå 2: 8 nivåpoäng

  • Bonusnivå 3: 12 nivåpoäng

  • Bonusnivå 4: 16 nivåpoäng

  • Bonusnivå 5: 20 nivåpoäng

Allmänna spelinstruktioner

Det här spelet är en flerlagerskombination av fysisk aktivitet, utmaningar och strategi.

Spelet består av upp till åtta etapper som du kan se på kartan. Du kan börja från vilken tillgänglig etapp som helst och besöka de andra i valfri ordning. Observera att nya etapper kan bli tillgängliga när du har slutfört den aktuella etappen.

Under varje etapp dyker olika checkpoints upp på kartan. Du kan trycka på checkpoint-ikonerna för att se vilka uppgifter de innehåller. Lila markörer är GPS-baserade checkpoints som aktiveras när du når platsen. Blå runda ikoner är checkpoints som kan aktiveras var som helst genom att trycka på ikonen.

Typer av uppgifter på varje etapp kan variera beroende på upplägget, och även poängen som kan uppnås kan variera. Typiska exempel på uppgifter:

  • STORA ETAPPER: Hitta en plats-uppgift (600+300 poäng): Lokalisera ett landmärke baserat på fem ledtrådar ger 600 poäng och aktiverar en tilläggsfråga på 300 poäng.

  • Lokal uppgift (400 poäng): En uppgift kopplad till en specifik plats som använder omgivningen.

  • Samarbetsuppgift (180 poäng): Laget behöver flera mobila enheter för att lösa ett pussel. Lösningen ger 1–180 poäng beroende på hur snabbt ni svarar.

  • Avslöjande bild (120 poäng): Korrekt igenkänning ger mellan 1–120 poäng beroende på hastighet.

  • Fråga om välmående (100 poäng): Rätt svar på en välmående-relaterad fråga från UKK-institutet ger 100 poäng.

Checkpoint-ikonerna innehåller symboler. Om du slutför en uppgift tillräckligt bra får du symbolen för den checkpointen. Genom att skapa specifika symbolkedjor (två eller tre symboler) tjänar du bonuspoäng:

  • En kedja med två symboler ger 300 bonuspoäng.

  • En kedja med tre symboler ger 600 bonuspoäng.

SMÅ ETAPPER: Om en symbolkedja avslutas med en Lokal uppgift ges dubbel bonus.
STORA ETAPPER: Om en symbolkedja avslutas med en Hitta en plats-uppgift ges dubbel bonus. Dessutom aktiverar den första kedjan med tre symboler en Bonus-checkpoint värd 500 poäng, och den andra kedjan aktiverar en Special-checkpoint värd 1 000 poäng.

En etapp avslutas när laget har aktiverat det angivna antalet symbol-checkpoints för etappen. Vanligtvis avslutas mindre etapper efter 8 checkpoints och större etapper efter 20.

Att slutföra en etapp väl ger prestationsnivåpoäng:

SMÅ ETAPPER:

  • Bronsnivå: 300 bonuspoäng

  • Silvernivå: 600 poäng

  • Guldnivå: 900 poäng

STORA ETAPPER:

  • Bronsnivå: 600 bonuspoäng

  • Silvernivå: 1 200 poäng

  • Guldnivå: 1 800 poäng

Att slutföra en etapp väl ger även spelnivåpoäng:

SMÅ ETAPPER:

  • Bronsnivå: +1 poäng

  • Silvernivå: +2 poäng

  • Guldnivå: +3 poäng

STORA ETAPPER:

  • Bronsnivå: +2 poäng

  • Silvernivå: +3 poäng

  • Guldnivå: +4 poäng

När du har samlat 4 spelnivåpoäng ökar ditt totala bonusnivå i spelet. Varje nytt bonusnivå ger 1 200 poäng. Totalt finns fem bonusnivåer.

Laget med högst totalpoäng vinner.

Share this page