fbpx

FlagHunt - ett roligt utomhus-exergame

I detta teambaserade spel – vinnare av utmärkelsen “Quality Innovation of the Year” – som på ett smart sätt uppmuntrar till energisk utomhusaktivitet, fångar lagmedlemmarna virtuella flaggor som dyker upp i spelområdet, letar efter gömda skatter och bildar allianser med rövare.

Under spelets gång löser lagen dessutom pussel och genomför olika bonusutmaningar. Det lag som har flest poäng vid spelets slut vinner.

Spelets syfte

FlagHunt är idealiskt för att uppmuntra aktiv utomhusmotion, teambuilding och lärande bland gruppmedlemmarna.

Spelet har arrangerats sedan 2010 på olika platser runt om i världen, inklusive stadsmiljöer, parker och skogar.

Spelmekaniken motiverar på ett naturligt sätt deltagarna att gå, jogga och springa flera kilometer.

Utöver den fysiska aktiviteten främjar spelet lagarbete, strategi och lärande genom de frågor och den feedback som är integrerade i spelet.

Spelet låter dig välja önskade ämnesområden för frågorna och lägga till dina egna skräddarsydda frågor.

Du kan lägga till egna frågor anpassade till ditt möte eller evenemang. Lagets svar och statistik visas i realtid, vilket gör dem användbara för analys under mötet.

Dessutom erbjuder spelet möjligheten att använda TAZ:s frågesamlingar. Dina egna frågor kan prioriteras så att de visas i början av spelet.

Speltid och anpassning till evenemang i olika storlekar

Den rekommenderade effektiva speltiden är 30–60 minuter.

Spelet genomförs som en enda sammanhängande session utan pauser.

Det kan spelas till exempel i början av dagen eller efter mötet.

Spelet passar perfekt för evenemang av alla storlekar.

Det fungerar lika bra för små grupper som för evenemang med hundratals deltagare. Spelet har visat sig vara lika lämpligt för kvinnor, män, ungdomar och barn.

Översikt över spelupplägg

1. Spelstart

Spelet startar på bara några ögonblick.

I början delas deltagarna in i klaner. Klanindelningen kan även planeras i förväg. Varje klan får en kort stund att lägga upp sin strategi innan spelets aktiva fas börjar.

Varje spelare behöver en mobil enhet för att ansluta till spelet och sin klan genom att ange ett spelarnamn. Alternativt kan deltagarna spela i små lag där en gemensam mobil enhet räcker för gruppen.

2. Spelande

Spelet guidar deltagarna till startområdet där spelklockan börjar.

Under spelets gång dyker olika objekt upp dynamiskt på deltagarnas skärmar (kartvyn), och de måste snabbt bestämma vad de ska göra härnäst och sedan agera genom att röra sig mot det valda objektet. Kommunikation med den egna klanen spelar en avgörande roll genom hela spelet.

3. Spelresultat

Kundens representant har tillgång till en resultatlänk i realtid där de kan se de poäng som klaner och deras medlemmar har tjänat, de svar som deltagarna har gett på spelens frågor samt spelstatistiken. Resultatlänken är även tillgänglig efter evenemangsdagen.

Video och några bilder från spelet

Instruktioner för spelare

Så här spelar du FlagHunt:

  • Gå med i spelet med den kostnadsfria ActionTrack-appen.

  • Ladda ner spelet genom att ange den tilldelade spelkoden, ge ert lag ett namn och anslut till spelet.

  • Spelare kan skapa nya klaner och gå med i klaner med max 10 spelare. Detta kan göras innan den egentliga speltiden startar, så att alla snabbt kommer igång när spelet börjar.

  • Vid spelets start måste varje spelare först gå till ”Startområdet”.


  • Spelet innehåller 50 virtuella flaggor, värda 1–3 poäng. Vid varje givet tillfälle kan flera aktiva flaggor finnas på kartan. Spelarna kan gå till vilken som helst av dessa flaggor.

  • Spelarna kan trycka på flaggikonerna på sin mobila enhet för att se de faktiska flaggområdena och vart de ska gå.

  • När tillräckligt många spelare har besökt en viss flagga försvinner den från allas kartor och en ny flagga placeras på spelområdet.

  • Den klan som först fångar 10 gröna flaggor får 10 poäng till alla sina medlemmar.


  • Det finns 10 gömda skatter på spelområdet, vardera värda 10 poäng.

  • Spelarna måste vandra runt i området för att hitta en aktiv skatt.

  • När en spelare är tillräckligt nära får de en ”Skatt i närheten”-notis. När de kommer ännu närmare visas skatten på kartan.

  • Den första spelaren som når skatten får den. Därefter aktiveras nästa skatt och blir sökbar för alla.


  • Det finns även 5 rövare i spelet som spelarna kan bilda allianser med.

  • Om en spelare lyckas skapa en allians med en rövare kommer rövaren att stjäla från andra klanmedlemmar som kommer för nära.

  • Rövarna belönar spelaren med några poäng för varje lyckad stöld.


  • Spelet innehåller 18 pussel som kommer att dyka upp på kartan under spelets gång.

  • Varje fångad flagga lägger till ett slumpmässigt pussel på spelarens karta, och genom att lösa det tjänar spelaren 10 bonuspoäng.


  • Spelarna kan också få olika bonuserbjudanden under en begränsad tid. Uppmärksamhet lönar sig!

Share this page