fbpx

Amazing Adventure

Maailman kehittynein kaupunkiseikkailupeli, joka koostuu useammasta erillisestä etapista. Etapeilla on monipuolisia haasteita ja symboleja, joista tiimit muodostavat ketjuja ja ansaitsevat tärkeitä bonuspisteitä ja bonusrasteja. Suurimmat pisteet kerännyt tiimi voittaa.

Pelin tarkoitus

Amazing Adventure -peli soveltuu ryhmän jäsenten tiimiyttämiseen liikunnan, taktikoinnin, kisailun ja oppimisen merkeissä.

Peli vaatii tiimeiltä yhteistyötä, pelistrategian muodostamista, monipuolista tietämystä, muuttuvien pelitilanteiden nopeaa huomioimista sekä jonkin verran fyysistä kuntoa.

Peli on edistyksellinen, jossa jokaisen tiimin tulee keskittyä omaan tekemiseen. Esimerkiksi muiden tiimien seuraaminen ei kannata, sillä kaikilla tiimeillä on eri haasteet aktiivisina.

Pelin kustomoitavalla sisällöllä voidaan asettaa halutut sisäistettävät aiheet.

Peliin voidaan tuoda omia, kokoukseenne tai tapahtumaanne kustomoituja sisältöjä, tehtäviä tai kysymyksiä. Turun yliopiston tutkimus osoittaa, että aktivoivassa pelissä opitut asiat muistetaan ja sisäistetään paremmin.

Tähän peliin kannattaa valita muutama tärkein sisäistettävä asianne. Esimerkiksi Orion Pharma hyödynsi peliä hyvin onnistuneesti uuden strategiansa jalkauttamisessa.

Pelin kesto ja sovitus eri kokoisiin tapahtumiin

Pelin suositeltu tehollinen kesto: 60-120 minuuttia.

Peliin voidaan asettaa tiimeille joko haluttu peliaika tai suoritettavien etappien kokonaismäärä. Esimerkiksi 2 tuntia, tai 2 etappia.

Peli voi olla myös huomattavasti pitempikin, useissa kohteissa on jopa neljä max. tunnin mittaista etappia.

Lisäksi peli voidaan järjestää yhtenä tai useampana sessiona. Etappien välillä on mahdollista pitää lyhyt tai pidempikin tauko. Etapit voivat sijaita myös maantieteellisesti kaukana toisistaan. Koko peli voi olla niin haluttaessa päivän tai vaikka parin vuorokauden mittainen.

Peli sopii loistavasti eri kokoisiin tapahtumiin.

Peli sopii mainiosti 10-1000 osallistujan tapahtumiin. Myös suurempiin, jos tiimien lähtö porrastetaan. Peliä suositellaan pelattavan 3-5 hengen tiimeinä.

Peli hajauttaa tiimit eri etapeille, ja lisäksi etappien sisällä. Etapeilla on useita aloituspisteitä, ja lisäksi etapin haasteet annetaan kaikille tiimeille eri järjestyksessä, niin että tiimi voi valita seuraavan haasteen aina muutamasta vaihtoehdosta.

Peliin voidaan sisällyttää myös asiakkaan omia fyysisiä rasteja, joilla on henkilökuntaa ohjeistamassa ja arvostelemassa tiimien suorituksia.

Pelin kulku

1. Pelin aloitus

Peli alkaa tyypillisesti kokouspaikalta.

Pelin alussa osallistujat jaetaan 3-5 hengen tiimeiksi. Tiimijaon voi suunnitella myös etukäteen.

Kukin tiimi tarvitsee yhden mobiililaitteen, jolla peliin liitytään antamalla tiimille nimi. Mikäli pelinne on ajallisesti pitkä, kannattaa pitää mukana powerbankkia akun keston varmistamiseksi.

2. Etapeille siirtyminen

Peli näyttää tiimille allokoidun seuraavan etapin aloitusrastin kartalla, ja tiimi voi siirtyä kyseiseen paikkaan haluamaansa reittiä.

Vaihtoehtoisesti tiimi voi nähdä useamman etapin aloitusrastit kartalla, ja valita vapaasti niiden välillä.

Kun tiimi saapuu aloitusrastille, käynnistyy etappi ja ajanotto.

3. Etapin suorittaminen

Etapilla tiimin mobiililaitteen kartalle ilmestyy arvottuja rasteja, joiden haasteita tiimi voi tutkia.

Tiimi voi vapaasti valita minkä haasteen suorittaa seuraavaksi. Jotkin haasteista ovat paikkasidonnaisia (GPS-rasti), ja muut voi suorittaa missä tahansa aktivoimalla ne näytöltä. Suoritetun haasteen tilalle ilmestyy aina uusi haaste.

Etappi päättyy, kun yksi annetuista tavoitteista täyttyy, tai kun etapin maksimiaika tulee täyteen.

Etapin lopuksi tiimi opastetaan maalirastille, jossa tiimi saa vielä bonuspisteitä etappiin käytetyn ajan mukaisesti.

4. Pelin päättyminen

Pelin päättyessä tiimit voidaan opastaa pelin toimesta erikseen sovittuun paikkaan, jossa tapahtuu esimerkiksi illanvietto.

Asiakasryhmän edustajalla on käytössään reaaliaikainen tuloslinkki, josta näkyy tiimien ansaitsemat pisteet, tiimien antamat vastaukset pelin kysymyksiin ja haasteisiin, sekä pelin tilastot. Tuloslinkin avulla myös tiimien mahdolliset kuva/videokuva-tallenteet ovat nähtävissä ja ladattavissa. Tuloslinkki on käytettävissä myös tapahtumapäivän jälkeen.

Pelin monipuoliset haasteet

Kukin etappi sisältää monipuolisia haasteita, joissa eri tiimin jäsenten osaamiset tulevat tarpeeseen.

Kullakin etapilla on alla esitettyjä haasteita:

  • Etsimistehtävä: kohteen löytäminen vihjeiden perusteella tuo 600 pistettä ja aktivoi 300 pisteen arvoisen lisäkysymyksen.
  • Paikallistieto: 400 pisteen arvoinen paikkaa koskeva tehtävä.
  • Paljastuva kuva-arvoitus: Tunnistaminen tuo 1-180 pistettä nopeuden mukaan.
  • Pulma: Oikea ratkaisu tuo 1-180 pistettä nopeuden mukaan.
  • Hyvinvointi: Oikea vastaus UKK-instituutin kehittämään hyvinvointiaiheiseen kysymykseen tuo 100 pistettä.

Symboliketjut

Yksi pelin hienouksista on symboliketjujen kerääminen rastien haasteita onnistuneesti suorittamalla.

Pelin rasteilla on symboleja. Mikäli tiimi suorittaa rastin tehtävän riittävän hyvin, saa se rastin symbolin. Annettuja symboliketjuja muodostamalla tiimit saavat bonuspisteitä sekä avaat etapin bonustehtävän (=500 pistettä) ja erikoistehtävän (=1000 pistettä).

Tiimien tulee siis aina tarkastella minkälaisia symboleja tarjolla olevat rastit sisältävät, ja missä järjestyksessä niitä kannattaa suorittaa, jotta arvokkaita symboliketjuja muodostuu.

Kahden mittainen symboliketju tuo tiimille 300 bonuspistettä. Mikäli tällainen symboliketju päättyy etsimistehtävään, bonus annetaan tuplana, eli 600 pistettä. Kolmen mittainen symboliketju tuo tiimille 600 bonuspistettä. Mikäli tällainen symboliketju päättyy etsimistehtävään, bonus annetaan tuplana, eli 1200 pistettä.

 

Muutama kuva ja esimerkki pelistä

Amazing Adventure - Doha City Race

Ohessa esimerkki etappien sijoittelusta hieman kauemmaksi toisistaan.

Qatarin Dohassa tiimit käyttivät Metroa liikkuessaan etappien välillä.

Esimerkiksi Qatar Airways aloitti pelin omalta toimistoltaan lentoaseman luota, ja pelissä tiimit saivat vierailla kolmella maksimissaan 30 minuutin etapilla. Katara-etappi, joka oli hieman kauempana muista, sai leiman “high value location”, ja siellä tiimit saivat lisäpisteitä suorituksistaan. Näin tiimit houkuteltiin menemään myös hieman kauemmaksi.

Pelin loputtua tiimit ohjattiin Metroasemalle, josta he ottivat uber-kyydit illanviettopaikkaan.

Peli sisälsi muutaman asiakkaan oman tehtävän, jotka aktivoituivat tiimeille heti kun he saapuivat etappien lähtöpisteille.

Peli sisälsi myös yhden ohjatun rastin per etappi, jossa rastihenkilökunta arvosteli tiimien suorituksen.

Lisäksi pelissä oli muutama tiimikuvan ottotehtävä, ja tiimikuvat jäivät muistoksi asiakkaalle.

Ohjeet pelaajille

Näin pelaat Amazing Adventure -peliä:

1. Pelissä on useita etappeja, joiden lähtöpaikat näet kartalla. Voit mennä mille tahansa etapille.
2. Etapin edetessä kartalle ilmestyy erilaisia tehtävärasteja. Voit koskettaa rastien ikoneja ja tutkia minkälaisia tehtäviä ne sisältävät. Pinnit ovat GPS-rasteja, jotka aktivoituvat kun menet rastille. Pyöreät ikonit ovat rasteja, jotka voit aktivoida missä tahansa koskettamalla ikoneja. Voit aktivoida minkä tahansa rastin, joka näkyy kartalla.
3. Pinneissä ja ikoneissa on symboleja. Mikäli suoritat rastin tehtävän riittävän hyvin, saat rastin symbolin. Annettuja symboliketjuja muodostamalla saat bonuspisteitä sekä avaat Bonustehtäviä ja Erikoistehtäviä.
4. Kullakin etapilla on tavoitteet, jotka saavuttamalla avaat etapin maalin. Kunkin etapin tavoitteet kerrotaan etapin alkaessa.
5. Etappien tehtävätyypit: a) Etsimistehtävä: kohteen löytäminen vihjeiden perusteella tuo 600 pistettä ja aktivoi 300 pisteen arvoisen lisäkysymyksen. b) Paikallistieto: 400 pisteen arvoinen paikkaa koskeva tehtävä. c) Paljastuva kuva-arvoitus: Tunnistaminen tuo 1-180 pistettä nopeuden mukaan. d) Pulma: Oikea ratkaisu tuo 1-180 pistettä nopeuden mukaan.
e) Hyvinvointi: Oikea vastaus hyvinvointiaiheiseen kysymykseen tuo 100 pistettä.
6. Bonuspisteet: Kahden mittainen symboliketju tuo 300 bonuspistettä. Mikäli tällainen symboliketju päättyy etsimistehtävään, bonus annetaan tuplana, eli 600 pistettä. Kolmen mittainen symboliketju tuo 600 bonuspistettä. Mikäli tällainen symboliketju päättyy etsimistehtävään, bonus annetaan tuplana, eli 1200 pistettä.
7. Etapin suoritusajasta annetaan myös bonuspisteitä. Mitä nopeammin pääset etapin maaliin, sitä suuremmat aikabonukset saat (tarjolla 0-6000 pistettä). Minuutti = 100 pistettä.

Share this page