Tässä “Vuoden Laatuinnovaatio”-palkinnon voittaneessa salakavalasti reippaaseen ulkoliikuntaan innostavassa tiimipelissä joukkueiden jäsenet nappaavat pelialueelle ilmestyviä virtuaalisia lippuja, etsivät kätkettyjä aarteita ja liittoutuvat löytämiensä rosvojen kanssa. Pelin tiimellyksessä tiimit ratkovat lisäksi pulmia ja suorittavat erilaisia bonushaasteita. Suurimmat pisteet kerännyt joukkue voittaa.
Lipunryöstö soveltuu ryhmän jäsenten reippaaseen ulkoliikuntaan, tiimiyttämiseen ja oppimiseen.
Peliä on järjestetty vuodesta 2010 lähtien eri puolilla maapalloa, niin kaupunkimiljöissä, puistoissa, kuin metsissä.
Pelin logiikka saa osallistujat huomaamattaan kävelemään, hölkkäämään ja juoksemaan useamman kilometrin.
Liikunnan lisäksi peli sisältää tiimin jäsenten yhteistyötä, taktikointia ja uuden oppimista peliin sisällytettyjen kysymysten ja palautteiden myötä.
Peliin voidaan valita haluttu kysymysten aihealue ja tuoda asiakkaan omia kysymyksiä.
Peliin voidaan tuoda omat, kokoukseenne tai tapahtumaanne kustomoidut kysymykset. Tiimien vastaukset ja tilastot ovat heti nähtävissä, ja täten hyödynnettävissä jo itse kokouksessa.
Pelissä on lisäksi mahdollisuus hyödyntää TAZin kysymyspatteristoja. Omat kysymyksenne voidaan asettaa tulemaan alkupainotteisesti.
Pelin suositeltu tehollinen kesto: 30-60 minuuttia.
Peli järjestetään yhtenä sessiona ilman taukoja.
Peli voidaan esimerkiksi kokea päivän aluksi tai kokouksen jälkeen.
Peli sopii loistavasti eri kokoisiin tapahtumiin.
Peli sopii yhtä hyvin pienille ryhmille kuin myös useiden satojen osallistujien tapahtumiin. Peli sopii todistettavasti yhtä hyvin niin naisille, miehille, nuorille kuin lapsille.
Pelin aloitus vie vain hetken.
Pelin alussa osallistujat jaetaan klaaneihin. Klaanijaon voi suunnitella myös etukäteen. Kukin klaani saa taktikoida hetken ennen pelin toimitaosuutta.
Kukin pelaaja tarvitsee mobiililaitteen, jolla peliin ja klaaniin liitytään antamalla pelaajanimi. Vaihtoehtoisesti peliin voidaan osallistua pieninä tiimeinä, joille riittää yksi yhteinen mobiililaite.
Peli opastaa osallistujat ensin aloitusalueelle, jossa pelikello käynnistyy.
Osallistujien näytöille ilmestyy pelin aikana erilaisia objekteja hyvin dynaamisesti, ja osallistujien tulee miettiä nopeasti mitä tekevät seuraavaksi, ja tämän jälkeen sitten jalkaa toisen eteen ja kohden valittua objektia. Tämän lisäksi kommunikaatio oman klaanin kanssa on tärkeässä roolissa pelin aikana.
Asiakasryhmän edustajalla on käytössään reaaliaikainen tuloslinkki, josta näkyy klaanien ja niiden jäsenten ansaitsemat pisteet, osallistujien antamat vastaukset pelin kysymyksiin, sekä pelin tilastot. Tuloslinkki on käytettävissä myös tapahtumapäivän jälkeen.
Näin pelaat Lipunryöstöä:
1. Liity peliin ilmaisella ActionTrack-sovelluksella.
2. Lataa peli syöttämällä saamanne liittymiskoodi, anna tiimillenne nimi ja liity peliin.
3. Pelaajat voivat itse luoda uusia klaaneja ja liittyä maksimissaan 10 pelaajan klaaneihin. Tämän voi tehdä jo ennen varsinaisen peliajan alkua, jotta pääsee mukaan toimintaan mahdollisimman nopeasti.
4. Pelin alussa kunkin pelaajan tulee ensin mennä ”Aloitusalueelle”.
5. Pelissä on 50 virtuaalista lippua, arvoltaan 1-3 pistettä. Kunakin hetkenä kartalla voi olla useita aktiivisia lippuja. Pelaajat voivat mennä mille tahansa niistä. Pelaajat voivat koskettaa lippujen ikoneja mobiililaitteen näytöllä nähdäkseen todelliset lippualueet, jonne mennä.
6. Kun tarpeeksi pelaajia on käynyt tietyllä lipulla, häviää kyseinen lippu kaikkien pelaajien karttanäkymästä, ja pelikentälle arvotaan uusi lippu.
7. Klaani joka nappaa ensimmäisenä 10 vihreää lippua ansaitsee 10 pistettä kaikille jäsenilleen.
8. Pelikentällä on 10 kätkettyä aarretta, joista jokainen on 10 pisteen arvoinen. Pelaajien tulee kierrellä pelialueella löytääkseen aktiivisen aarteen. Kun pelaaja on tarpeeksi lähellä aarretta, saa hän ”Aarre lähellä” ilmoituksen. Kun pelaaja on vielä lähempänä, tulee aarre näkyviin hänen sovelluksensa kartalle. Ensimmäinen aarteen luo mennyt pelaaja saa sen. Tämän jälkeen seuraava aarre aktivoituu kaikkien pelaajien löydettäväksi.
9. Pelissä on myös viisi rosvoa, joiden kanssa pelaajat voivat liittoutua. Jos pelaaja onnistuu liittoutumaan rosvon kanssa, ryöstää rosvo muiden klaanien jäseniä jotka osuvat liian lähelle. Jokaisesta ryöstöstä rosvo antaa hänen kanssaan liittoutuneelle muutaman pisteen.
10. Pelissä on myös 18 pulmaa, jotka ilmestyvät kartalle pelin edetessä. Jokainen napattu lippu tuo pelaajan kartalle yhden arvotun pulman, jonka ratkaisemisesta hän saa 10 lisäpistettä.
11. Pelaajat voivat saada erilaisia bonusmahdollisuuksia rajatuksi ajaksi. Valppaus palkitaan!
12. Eniten pisteitä kerännyt klaani ja yksittäinen pelaaja voittavat!