Kuka kukin on? ice breaker -peli innostaa pelaajat saman tien sosiaalisiksi. Aivan uudenlaista keskustelua, naurua ja yläfemmoja odotettavissa. Pelaajat tutustuvat ja oppivat toisistaan uutta hauskalla ja koukuttavalla tavalla.
Kuka kukin on? -peli soveltuu ryhmän jäsenten nopeaan ja tehokkaaseen toisiinsa tutustumiseen.
Peli innostaa osallistujat tapaamaan toisiaan pareittain, ja oppimaan toisistaan jotain uutta. Pelin sisällön luonteen vuoksi peli sopii sekä tuntemattomille että tutuille.
Peli aikaansaa täysin uudenlaista keskustelua, jota muuten ei käytäisi. Pelaajat muistavat toisensa paremmin käydyn keskustelun pohjalta.
Pelin kustomoitavalla sisällöllä voidaan asettaa halutut keskustelunaiheet.
Peliin voidaan tuoda omat, kokoukseenne tai tapahtumaanne kustomoidut neljä kysymystä, kukin neljällä vastausvaihtoehdolla. Pelissä on lisäksi valitusta aihepiiristä 16 vaihtoehtoa, joista pelaajat valitsevat yhden annettujen kriteerien perusteella. Nämä aikaansaavat pelissä vilkasta keskustelua osallistujien välille.
Pelin suositeltu tehollinen kesto: 30-120 minuuttia.
Peli voidaan järjestää yhtenä tai useampana sessiona.
Peli voidaan esimerkiksi kokea päivän aluksi tai illallista odotellessa, vaikkapa tunnin mittaisena sessiona. Vaihtoehtoisesti peliä voidaan pelata päivän mittaan aina taukojen aikana.
Peli sopii loistavasti eri kokoisiin tapahtumiin.
Suosittelemamme minimimäärä osallistujia on noin 15-20. Tällöin tehokkaaksi peliajaksi riittää noin 30 minuuttia.
Peli sopii myös useiden satojen tai tuhansien osallistujien tapahtumiin. Osallistujat ehtivät tapaamaan sitä enemmän toisia pelaajia, mitä pitempi tehollinen peliaika on.
Pelissä kukin osallistuja luo nopeasti oman profiilin vastaamalla alkukysymyksiin.
Pelaajien tulee valmistautua perustelemaan vastauksensa toisille osallistujille.
Tämä kestää noin minuutin tai kaksi.
Tämän jälkeen pelaajat muodostavat pareja etsimällä vapaana olevan osallistujan, tarvittaessa esittelevät itsensä, ja arvaavat vuorotellen mitä toinen on vastannut arvottuun kysymykseen.
Pelaajat myös perustelevat lyhyesti vastauksensa. Yhden parin tapaaminen kestää tyypillisesti pari minuuttia.
Peli ohjeistaa osallistujia etsimään toinen vapaana oleva pelaaja, ja tämän jälkeen kummankin esittelemään itsensä.
Seuraavaksi jompikumpi skannaa toisen näytöltä koodin, jonka tuloksena hän saa arvotun kysymyksen. Arvattuaan mitä toinen on tähän vastannut, näkee osallistuja oikean vastauksen, ja tähän hän pyytää perustelut. Tästä seuraa lyhyt keskustelu.
Ja seuraavaksi peli ohjeistaa tekemään saman toisinpäin.
Kuka kukin on? -pelin oletusarvoiset alkukysymykset on esitetty alla.
Kysymykset koskettavat vapaa-ajan harrastuksia, musiikkimakua, sekä mielipiteitä globaaleista ongelmista ja Suomesta.
Oletusarvoisesti pelissä kysytään lisäksi “Kuka olisit, jos saisit olla kuka tahansa seuraamuksitta viikon ajan?”.
Osallistujat saavat valita yhden alla annetusta 16 vaihtoehdosta, sisälten: USA:n presidentti, tähtijalkapalloilija, toisen sukupuolen edustaja, 2400-luvun asukki alueellani, ja oma itseni 18-vuotiaana, jne.
Alkukysymys 1: Milloin tyypillisimmin kuuntelet musiikkia?
Lenkillä kuulokkeilla, Liikennevälineissä, Kotona / töissä, Konsertissa
Alkukysymys 2: Miten tyypillisimmin kuuntelet musiikkia?
Radiosta, Striimauspalvelusta, CD/levysoitin (audio), DVD/Bluray-soitin (video)
Alkukysymys 3: Käytkö usein konserteissa?
En koskaan, 1 kerran vuodessa, 2 kertaa vuodessa, Useamman kerran vuodessa
Alkukysymys 4: Miten löydät uutta kuunneltavaa?
Radiosta, Internetistä, Kaverit ehdottavat, En etsi uutta kuunneltavaa
Mikä artisti/yhtye osuu parhaiten juuri sinun makuusi?
The Beatles, Ludvig van, Beethoven, Miles Davis, Bob Marley, Queen, Elvis Presley, Beyoncé, Metallica, Black Sabbath, The Rolling Stones, David Bowie, Edith Piaf, Kraftwerk, Enya, The Clash, Billie Eilish
Alkukysymys 1: Minkä tyyppinen lomamatka osuu parhaiten juuri sinulle?
Rantaloma, Kaupunkiloma, Aktiiviloma, Loma kotimaisemissa
Alkukysymys 2: Mikä mantere on tarjonnut kiinnostavimmat puitteet lomalle?
Eurooppa, Amerikka, Afrikka, Aasia ja Australia
Alkukysymys 3: Montako lomatkaa on sopiva määrä sinulle yhden vuoden aikana?
1, 2, 3, Joku muu määrä
Alkukysymys 4: Mitä kohdetta suosit kotimaan lomalla?
Omaa kotimaisemaa, Tuttua mökkiä, Matkailua Pohjois-Suomessa, Matkailua Etelä-Suomessa
Mikä on paras paikka jossa olet käynyt, tai kiinnostavin kohde tulevaisuudessa?
Pariisi, Ranska, New York, USA, Kyoto, Japani, Santorini, Kreikka, Reykjavik, Islanti, Dubai, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Malediivit, Kapkaupunki, Etelä-Afrikka, Rooma, Italia, Machu Picchu, Peru, Sydney, Australia, Safari Masa Marassa, Kenia, Bangkok, Thaimaa, Banff, Kanada, Istanbul, Turkki, Petra, Jordania
Alkukysymys 1: Käytkö usein elokuvateattereissa?
En koskaan, 1 kerran vuodessa, 2 kertaa vuodessa, Useamman kerran vuodessa
Alkukysymys 2: Miten katselet TV-sarjoja?
En katsele sarjoja lainkaan, Koko sarjan, jakson viikossa, Koko sarjan saman tien, Lopetan sarjan usein kesken
Alkukysymys 3: Mikä genre osuu parhaiten kohdalle?
Draama, Kauhu/jännitys/toiminta, Komedia, Sci-fi
Alkukysymys 4: Mistä saat eniten vaikutteita katselupäätöksiisi?
Internetistä, Kavereilta, Puolisolta/perheeltä, Jokin muu
Mikä elokuva tai sarja on ollut sinulle kiinnostavin?
Kummisetä, Star Wars -elokuvasarja, Simpsonit, Game of Thrones, Forrest Gump, Friends, Breaking Bad, Pulp Fiction, Schindlerin lista, Frasier, The Crown, Avatar, Manaaja, Chernobyl -minisarja, Taru Sormusten herrasta -elokuvasarja, La La Land
Näin pelaat ”Kuka kukin on? -peliä:
1. Liity peliin ilmaisella ActionTrack-sovelluksella.
2. Lataa peli, anna käyttäjänimesi ja vastaa neljään alkukysymykseen ja valitse hahmo, joka haluasit olla viikon ajan. Valmistaudu perustelemaan pelissä vastauksesi ja valintasi.
3. Tämän jälkeen voit skannata QR-koodeja muiden pelaajien näytöiltä tai antaa muiden skannata oman QR-koodisi.
4. Tavoitteenasi on tutustua mahdollisimman moniin muihin pelaajiin ja saada mahdollisimman monta pelihahmoa kokoelmaasi.
5. Kun skannaat QR-koodin näkymässä jossa piste, saat satunnaisen kysymyksen juuri tapaamastasi pelaajasta (mitä hän vastasi johonkin alkukysymyksistä). Kun skannaat QR-koodin näkymässä jossa ei ole pistettä, näet kaksi hahmoa ja sinun on arvattava, kumman niistä tämä pelaaja valitsi alussa. Pyydä pelaajia selittämään valintansa.
6. Voit muuttaa oman skannausnäyttösi olemaan pisteellä tai ilman valitsemalla ”Ohita”. Näin voit antaa toiselle pelaajalle sinusta kaksi kysymystä: yhden aloituskysymyksen ja yhden hahmokysymyksen. Toinen pelaaja voi skannata näyttösi kaksi kertaa, pisteellä ja ilman.
7. Jokainen oikea vastaus ja löydetty uusi hahmo antavat sinulle pisteitä.
8. Voit tarkastella pelin tilastoja ja pelaajien pisteitä koskettamalla näytön vasemmassa alakulmassa olevia salkku- ja pelaajapainikkeita.