fbpx

Kuvasuunnistus

Kuvasuunnistus on erittäin helppo ja hauska peli, joka tempaa tiimit mukaansa.

Pelissä tiimit etsivät kohteita vihjeiden avulla. Mitä nopeammin tiimi löytää perille ja skannaa kohteesta löytämänsä QR-koodin, sitä enemmän se saa etsimispisteitä. Lisäpisteitä tiimi saa vastaamalla oikein kohteissa annettaviin kysymyksiin.

Peli hajauttaa tiimit eri kohteisiin, eli muita tiimejä ei kannata lähteä seuraamaan.

Pelin tarkoitus

Kuvasuunnistus soveltuu ryhmän jäsenten tiimiyttämiseen sekä halutusta aihealueesta oppimiseen kevyen liikkumisen merkeissä.

Peli vie osallistujat kävelemään ja ratkomaan tehtäviä pieninä tiimeinä. Kokouksen keskellä järjestetty peli tuo pientä vaihtelua normaaliin kokouskulkuun ja avittaa keskittymistä sekä nostaa vireystasoja itse kokouksen jatkoon, tai se toimii loistavana tiimiaktiviteettina kokouksen päätteeksi vaikkapa ennen illallista.

Pelin kustomoitavalla sisällöllä voidaan asettaa halutut kysymykset ja aihealueet.

Peliin voidaan tuoda omat, kokoukseenne tai tapahtumaanne kustomoidut kysymykset. Tiimien vastaukset ja tilastot ovat heti nähtävissä, ja täten hyödynnettävissä jo itse kokouksessa.

Peliin voidaan myös valita sopivan aihealueen kysymykset TAZ:in kysymyspatteristoista.

Pelin kesto ja sovitus eri kokoisiin tapahtumiin

Pelin suositeltu tehollinen kesto: 30-60 minuuttia.

Peli voidaan järjestää yhtenä tai useampana sessiona.

Peli voidaan järjestää esimerkiksi kahdessa osassa. Tällöin ensimmäinen osa pelattaisiin kokouksen keskellä, vaikka lounastauon yhteydessä, jolloin kysymyksissä käsiteltäisiin kokouksen aiheita. Vastaukset voidaan käydä läpi kokouksen jatkuessa. Jälkimmäinen osa pelattaisiin kokouksen päätteeksi, vaikka ennen illallista. Kysymykset voivat tuolloin olla eri aihepiiristä.

Pelin sopii loistavasti eri kokoisiin tapahtumiin.

Peli sopii yhtä hyvin pienille ryhmille kuin myös useiden satojen osallistujien tapahtumiin.

Tiimit voivat jatkaa peliä aina kuin heille sopii. Pelaaminen ei tarvitse tapahtua yht’aikaisesti, vaan sitä voi tehdä päivän mittaan silloin tällöin. Näin suuretkin osallistujamäärät on helppo hallita.

Pelin kulku

1. Pelin aloitus

Pelin aloitus vie vain hetken.

Pelin alussa osallistujat jaetaan 3-5 hengen tiimeiksi. Tiimijaon voi suunnitella myös etukäteen.

Kukin tiimi tarvitsee yhden mobiililaitteen, jolla peliin liitytään antamalla tiimille nimi.

2. Pelaaminen

Kun tiimillä on mahdollisuus jatkaa peliä hetken, tarvitsee sen vain aktivoida seuraava etsimistehtävä.

Tiimi voi lopettaa pelin milloin tahansa ja jatkaa myöhemmin.

3. Pelin tulokset

Asiakasryhmän edustajalla on käytössään reaaliaikainen tuloslinkki, josta näkyy tiimien ansaitsemat pisteet, tiimien antamat vastaukset pelin kysymyksiin, sekä pelin tilastot. Tuloslinkki on käytettävissä myös tapahtumapäivän jälkeen.

Muutama kuva pelistä

Pelin kustomointi

1. Tehtävien määrä

Peliin voidaan tuoda haluttu määrä asiakkaan omia tehtäviä ja kysymyksiä.

Tämän lisäksi peliin voidaan tuoda tehtäviä TAZ:in kysymyspatteristoista.

Tyypillinen maksimimäärä tehtäviä on 20 (=etsittävien kohteiden määrä).

1. Tehtävät ja niiden järjestys

Pelin tehtävät voidaan asettaa halutuille etsittäville kohteille, tai ne voidaan antaa täysin satunnaisessa järjestyksessä.

Vaihtoehtoisesti asiakkaan omat tehtävät voidaan antaa aluksi, tai alkupainotteisesti, jotta tiimit saavat varmasti kaikki ne suoritettavakseen.

Ohjeet pelaajille

Näin pelaatte Kuvasuunnistus-peliä:

1. Muodostakaa esimerkiksi 3-5 henkilön joukkueita, joille kullekin riittää yksi yhteinen mobiililaite. Valitkaa mobiililaite, jonka akku on mahdollisimman täysi.
2. Asentakaa ilmainen ActionTrack-sovellus Google Play- tai App Store sovelluskaupasta.
3. Käynnistäkää sovellus ja ladatkaa peli syöttämällä liittymiskoodi, antakaa joukkueellenne nimi, ja liittykää peliin.
4. Tämä hauska liikunnallinen peli sisältää 20 kuvasuunnistus-tehtävää, jotka annetaan joukkueille satunnaisessa järjestyksessä.
5. Etsimistehtävässä joukkueilla on aina maksimissaan 10 minuuttia aikaa löytää kohde kuva- ja tekstivihjeen avulla.
6. Mitä nopeammin joukkue löytää vihjeen osoittaman kohteen ja skannaa sieltä löytyvän QR-koodin, sitä enemmän joukkue saa pisteitä. Kustakin etsimistehtävästä joukkue voi ansaita maksimissaan 10 palkintopistettä. Jokainen minuutti vähentää palkintopisteitä yhdellä.
7. Mikäli joukkue ei millään löydä tiettyyn kohteeseen, voi joukkue ohittaa kyseisen etsimistehtävän. Tässä tapauksessa joukkue saa nolla pistettä.
8. Kussakin kohteessa joukkueille esitetään kysymys, johon oikein vastaamalla voi ansaita tärkeitä lisäpisteitä.
9. Eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaa.

Share this page