Liiku & Ratkaise on erittäin helppo ja energisoiva peli, joka auttaa pitämään kokouksenne osallistujat virkeinä koko päivän ajan. Pelissä pientiimit käyvät lyhyillä taukokävelyillä ja vastaavat ulkoliikunnalla aktivoituviin kysymyksiin. Peliin voidaan tuoda omat tehtävänne tai UKK-instituutin luomat työhyvinvointia käsittelevät kysymykset.
Liiku & Ratkaise soveltuu ryhmän jäsenten kehon ja mielen virkeänä pitämiseen sekä työhyvinvoinnista tai halutusta aihealueesta oppimiseen.
Peli vie osallistujat taukojen yhteydessä hetkeksi ulos kävelemään ja ratkomaan tehtäviä pieninä tiimeinä. Näin ajatukset saadaan pois kokouksesta pieni vaihtelu normaaliin kokouskulkuun avittaa keskittymistä ja aivotoimintaa itse kokouksen jatkoon.
Peli on samalla pieni kilpailu, joka omalta osaltaan nostaa vireystasoja.
Pelin kustomoitavalla sisällöllä voidaan asettaa halutut kysymykset ja aihealueet.
Peliin voidaan tuoda omat, kokoukseenne tai tapahtumaanne kustomoidut kysymykset. Tiimien vastaukset ja tilastot ovat heti nähtävissä, ja täten hyödynnettävissä jo itse kokouksessa.
Pelissä on lisäksi mahdollisuus hyödyntää UKK-instituutin luomia työhyvinvointiaiheisia tehtäviä, joiden palaute-osiot antavat tiimeille syventävää tietoa kunkin kysymyksen aiheesta.
Pelin suositeltu tehollinen kesto: 30-60 minuuttia.
Peli voidaan järjestää yhtenä tai useampana sessiona.
Taukojen ohella peli voidaan esimerkiksi kokea päivän aluksi, vaikkapa puolen tunnin mittaisena sessiona. Pelissä voidaan tällöin kysyä esimerkiksi osallistujien mielipiteitä halutuista aiheista, ja käydä vastaukset ja statistiikka läpi kokouksen aikana.
Pelin sopii loistavasti eri kokoisiin tapahtumiin.
Peli sopii yhtä hyvin pienille ryhmille kuin myös useiden tuhansien osallistujien tapahtumiin.
Tiimit voivat jatkaa peliä aina kuin heille sopii. Pelaaminen ei tarvitse tapahtua yht’aikaisesti, vaan sitä voi tehdä päivän mittaan silloin tällöin. Näin suuretkin osallistujamäärät on helppo hallita.
Pelin aloitus vie vain hetken.
Pelin alussa osallistujat jaetaan 3-5 hengen tiimeiksi. Tiimijaon voi suunnitella myös etukäteen.
Kukin tiimi tarvitsee yhden mobiililaitteen, jolla peliin liitytään antamalla tiimille nimi.
Kun tiimillä on mahdollisuus jatkaa peliä hetken, tarvitsee sen vain mennä ulos ja aktivoida seuraava tehtävä.
Esimerkiksi sateen sattuessa ulkokävelyt voi myös ohittaa.
Tiimi voi lopettaa pelin milloin tahansa ja jatkaa myöhemmin.
Asiakasryhmän edustajalla on käytössään reaaliaikainen tuloslinkki, josta näkyy tiimien ansaitsemat pisteet, tiimien antamat vastaukset pelin kysymyksiin, sekä pelin tilastot. Tuloslinkin avulla myös tiimien mahdolliset kuva/videokuva-tallenteet ovat nähtävissä ja ladattavissa. Tuloslinkki on käytettävissä myös tapahtumapäivän jälkeen.
Peliin voidaan tuoda haluttu määrä asiakkaan omia tehtäviä ja kysymyksiä.
Tämän lisäksi peliin voidaan tuoda haluttu määrä UKK-instituutin työhyvinvointitehtäviä tai tehtäviä TAZ:in kysymyspatteristoista.
Tyypillinen maksimimäärä tehtäviä on 40.
Pelin tehtävät voidaan antaa täysin satunnaisessa järjestyksessä.
Vaihtoehtoisesti asiakkaan omat tehtävät voidaan antaa aluksi, tai alkupainotteisesti, jotta tiimit saavat varmasti kaikki ne suoritettavakseen.
Näin pelaatte Liiku & Ratkaise -taukopeliä:
1. Muodostakaa esimerkiksi 3-5 henkilön joukkueita, joille kullekin riittää yksi yhteinen mobiililaite. Valitkaa mobiililaite, jonka akku on mahdollisimman täysi.
2. Asentakaa ilmainen ActionTrack-sovellus Google Play- tai App Store sovelluskaupasta.
3. Käynnistäkää sovellus ja ladatkaa peli syöttämällä liittymiskoodi, antakaa joukkueellenne nimi, ja liittykää peliin.
4. Pelissä on yleensä yhteensä 40 haastetta. Haasteet annetaan tiimeille satunnaisessa järjestyksessä.
5. Tiimit voivat suorittaa haasteita koko päivän ajan, esimerkiksi aina taukojen aikana.
6. Jokaisessa haasteessa tiimi voi ensin liikkua 100 metriä ulkona (=20 lisäpistettä), mihin suuntaan tahansa. Ulkona liikkumisen voi myös jättää väliin (=0 pistettä).
7. Seuraavaksi tiimille annetaan 100 pisteen arvoinen tehtävä, joka on joko oma tehtävänne, työhyvinvointia käsittelevä kysymys tai jonkin muun valitsemanne aihealueen kysymys.
8. Eniten pisteitä kerännyt tiimi voittaa.