fbpx

Aarrejahti - liikunnallinen ulkoilupeli

Aarrejahti on seikkailupeli, jossa pelaajat etsivät ulkopelialueelta energiaa klaaneilleen ja aktivoivat erivärisiä ja -kokoisia aarreluolia. Energia-annokset näkyvät pelaajille jos he ovat tarpeeksi lähellä. Aktivoidut aarreluolat ilmestyvät yllätyspaikkoihin. Nopein klaani ryöstää kunkin aarreluolan. Pelissä on lisäksi aarrearkkuja, tehtäviä ja erilaisia bonuksia. Voitto vaatii klaanin jäsenten saumatonta yhteistyötä!

Pelin tarkoitus

Aarrejahti soveltuu ryhmän jäsenten reippaaseen ulkoliikuntaan, yhteistyön kehittämiseen ja oppimiseen.

Pelin logiikka saa osallistujat huomaamattaan kävelemään useamman kilometrin.

Liikunnan lisäksi peli sisältää tiimin jäsenten yhteistyötä. Ennen pelin alkua jokaisen “klaanin” tulee laatia pelisuunnitelma, ja pelin aikana klaanin sisäinen kommunikaatio sekä taktikointi muuttuvissa pelitilanteissa on tärkeässä roolissa menestyksen kannalta.

Peli sisältää myös uuden oppimista peliin sisällytettyjen kysymysten ja palautteiden myötä.

Peliin voidaan valita haluttu kysymysten aihealue ja tuoda asiakkaan omia kysymyksiä.

Peliin voidaan tuoda omat, kokoukseenne tai tapahtumaanne kustomoidut kysymykset. Tiimien vastaukset ja tilastot ovat heti nähtävissä, ja täten hyödynnettävissä jo itse kokouksessa.

Pelissä on lisäksi mahdollisuus hyödyntää TAZin kysymyspatteristoja. Omat kysymyksenne voidaan asettaa tulemaan alkupainotteisesti.

Pelin kesto ja sovitus eri kokoisiin tapahtumiin

Pelin suositeltu tehollinen kesto: 60-90 minuuttia.

Peli järjestetään yhtenä sessiona ilman taukoja.

Peli voidaan esimerkiksi kokea päivän aluksi tai kokouksen jälkeen.

Peli sopii loistavasti eri kokoisiin tapahtumiin.

Peli sopii yhtä hyvin pienille ryhmille kuin myös useiden satojen osallistujien tapahtumiin. Säädämme pelin sopivaksi juuri teidän ryhmällenne (klaanien koko, energia-annosten määrät, luolien valtaajien määrät jne).

Pelin kulku

1. Pelin tavoite

Kunkin klaanin tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä.

Merkittävin tapa ansaita pisteitä on etsiä klaanin yhteistyönä tietyn värisiä energia-annoksia, ja näin aktivoida kyseisen värinen aarreluola ryöstettäväksi. Nopein klaani ryöstää kunkin luolan (pelissä on viisi eriväristä luolaa, jotka ovat myös erikokoisia ja -arvoisia).

Lisäksi pelissä on useita muita tapoja ansaita pisteitä. Pelissä on kätkettyjä aarrearkkuja, tehtävärasteja, ja erilaisia pelaaja/tiimi-tason sekä klaanitason bonuksia. Esimerkiksi kun klaani on löytänyt yhteensä 25 aarrearkkua, saa sen jokainen jäsen 500 pisteen bonuspalkinnon.

 

2. Pelin aloitus

Pelin aloitus vie vain hetken.

Pelin alussa osallistujat jaetaan klaaneihin. Klaanit voivat muodostua yksittäisistä pelaajista tai pienistä tiimeistä, joille riittää yksi yhteinen mobiililaite. Klaanijaon voi suunnitella myös etukäteen. Kukin klaani saa taktikoida hetken ennen pelin toimitaosuutta.

Kuhunkin mobiililaitteeseen asennetulla ilmaisella ActionTrack-sovelluksella ladataan peli kirjoittamalla ryhmänne liittymiskoodi. Tämän jälkeen liitytään peliin ja annetaan pelaajanimi (tai tiiminimi), ja liitytään lopuksi sovittuun klaaniin.

3. Pelaaminen

Osallistujat näkevät pelin kartalla vain muutaman lähimmän objektin ja lisäksi klaanin muiden mobiililaitteiden sijainnit.

Pelaajien tulee liikkua pelialueella ja etsiä energia-annoksia ja aarrearkkuja, joista kukin tulee näkyviin kartalle jos pelaaja on tarpeeksi lähellä. Lisäksi pelaajat näkevät kartalla muun muassa tehtävärasteja.

Peli etenee hyvin dynaamisesti, ja kommunikaatio oman klaanin kanssa on tärkeässä roolissa pelin aikana. Peli ilmoittaa klaanin jäsenille aina kun jotain merkittävää saavutetaan tai patahtuu.

4. Pelin tulokset

Asiakasryhmän edustajalla on käytössään reaaliaikainen tuloslinkki, josta näkyy klaanien ja niiden jäsenten ansaitsemat pisteet, osallistujien antamat vastaukset pelin kysymyksiin, sekä pelin tilastot.

Tuloslinkki on käytettävissä myös tapahtumapäivän jälkeen.

Video ja esimerkki pelialueesta

Pelivideo (suurempi Mansen Aarrejahti)
Esimerkki pelialueesta, johon eriväristen energia-annosten esiintymät merkitty

Ohjeet pelaajille

Näin pelaat Aarrejahtia (keskikokoinen peli):

1. Liity peliin ilmaisella ActionTrack-sovelluksella.
2. Lataa peli syöttämällä saamanne liittymiskoodi, anna tiimillenne nimi ja liity peliin.
3. Pelaajat voivat itse luoda uusia klaaneja ja liittyä maksimissaan 10 pelaajan klaaneihin. Tämän voi tehdä jo ennen varsinaisen peliajan alkua, jotta pääsee mukaan toimintaan mahdollisimman nopeasti.
4. Pelissä on 5 kätkettyä aarreluolaa, joita pyritään ryöstämään klaanin yhteistyöllä. Yksi klaani voi ryöstää useammankin aarreluolan.
5. Aktivoituakseen kukin aarrekammio vaatii tietyn määrän tietyn värisiä energia-annoksia, joita klaanin jäsenten tulee etsiä ja kerätä pelialueelta.
6. Energia-annokset löytyvät eri puolilta pelialuetta. Eriväristen energioiden alueet on merkitty väripinnein. Kukin energia-annos ilmestyy kartalle, jos pelaaja on tarpeeksi lähellä sitä.
7. Kun klaani on kerännyt yhteistyönä tarpeeksi samanvärisiä energia-annoksia, kyseisen värinen aarreluola aktivoituu ja ilmestyy jonnekin kartalle.
8. Klaani, jonka jäsenistä vaadittava määrä saapuu ensimmäisenä aarrekammiolle, ryöstää sen ja saa sen sisältämät aarteet. Pienemmät luolat sisältävät pienemmän aarteen kuin suuremman luolat. Klaanin kannattaa aluksi suunnitella mitä väriä tavoitella, ellei useampaakin väriä yht’aikaisesti jakautumalla pienempiin tiimeihin.
9. Pienin aarrekammio vaatii vain 10 energia-annosta ja 2 valtaajaa, kun taas suurin vaatii 50 energia-annosta ja 10 valtaajaa. Pienin aarrekammio antaa kullekin ryöstäjä-klaanin jäsenelle yhden arvokkaan aarrearkun, ja suurin antaa 5 arvokasta aarrearkkua.
10. Pelissä on myös piilotettuja aarrearkkuja, joita pelaajat voivat etsiä kävelemällä alueella. Pelaaja näkee aarrearkun vain jos on riittävän lähellä sitä.
11. Pelissä on myös 15 pulmaa, joita esitetään pelaajille aina kolmen kerätyn energia-annoksen välein, sekä tehtävärasteja joilla pelaajat voivat käydä milloin tahansa.
12. Suurimmat yhteispisteet kerännyt klaani voittaa.

Share this page