Nykyisin yhä useampi perinteinen tietovisailu on ajautunut kriisiin, jota harva osasi ennustaa: valvomaton teknologian väärinkäyttö uhkaa romuttaa koko visailukulttuurin perustan. Siellä missä ennen mitattiin tietoa, muistia, loogista päättelykykyä ja tervehenkistä kisailua, käydään nyt hiljaista kilpajuoksua Googlen ja tekoälyjen kanssa. Kun kilpailijoiden taskuissa on sekunnissa vastaavan “kaikkitietävän” apurin supervoimat, reilun pelin rajat hämärtyvät, ja koko visailun idea menettää merkityksensä.
Ongelma ei ole enää marginaalinen. Pubivisojen, yritysten tiimihaasteiden ja jopa kotona järjestettyjen kisailuiltojen vetäjät kuvailevat ilmiön leviävän kulovalkean tavoin: yhä useampi osallistuja googlaa vastaukset tai kysyy ne sumeilematta tekoälyltä, usein vieläpä niin huomaamattomasti, ettei kukaan pysty todistamaan vilppiä. Sen seurauksena kysymysten vaikeusaste, suunnittelun vaiva ja visan vetäjän asiantuntemus valuvat hukkaan.
Kun pelin voittaminen ei enää kerro tiedoista vaan siitä, kuka uskaltaa vilkuilla puhelintaan vikkelimmin, tietovisailu menettää koko tarkoituksensa. Reilu kilpailu murenee, motivaatio laskee, ja aito yhteisöllinen kokemus muuttuu tekniseksi oikopolkujen kisaksi.
Lyhyesti: jos mitään ei tehdä, perinteinen tietovisailu on vaarassa kadota – ei siksi, ettei ihmisillä olisi tietoa, vaan siksi että tieto on liiankin helposti käden ulottuvilla.
Team Action Zone hyödyntää aktiviteeteissaan useita erilaisia menetelmiä, joiden ansiosta internet-haku tai tekoälyn käyttö ei tarjoa merkittävää etua – jos mitään etua lainkaan – toisin kuin perinteisissä visakysymyksissä.
Yksi tehokas ja erittäin osallistava menetelmämme on ”vihjehaasteet”. Näissä tiimit saavat pienin aikavälein useampaan mobiililaitteeseen uniikkeja vihjeitä, joita tutkimalla, vertaamalla ja keskustelemalla tiimin tulee selvittää vihjeitä yhdistävä vastaus mahdollisimman nopeasti.
Voimme tuoda kaikkiin aktiviteetteihimme vihjehaasteita asiakkaan haluamilta aihealueilta, kuten vaikkapa ”Kuuluisat elokuvat”.
Muita esimerkkejä aihealueista: Kaupungit, ruokalajeja maailmalta, drinkkejä maailmalta, historiallisia tapahtumia, tunnettuja yhtyeitä, tunnettuja henkilöitä, tunnettuja urheilijoita, tunnettuja urheilujoukkueita, baletteja & oopperoita, jne jne.
Vihjehaasteissa tiimin jäsenet saavat tiheään tahtiin omiin mobiililaitteisiinsa uniikkeja, toisistaan poikkeavia vihjeitä, jotka heidän on välittömästi välitettävä muulle tiimille. Omista vihjeistä kertominen, niiden yhdistäminen ja nopea keskustelu vievät käytännössä kaiken huomion ja ajan.
Koska uusia vihjeitä ilmestyy jatkuvasti useisiin puhelimiin samanaikaisesti, kokonaisuuden syöttäminen tekoälylle ei ole realistista – vihjeitä tulee niin nopeasti ja niin monesta lähteestä, ettei kukaan ehdi rakentaa niistä kattavaa syötettä ennen kuin peli on jo edennyt. Tämä pakottaa tiimit keskittymään aitoon yhteistyöhön ja nopeaan kommunikointiin sen sijaan, että ratkaisuja haettaisiin ulkopuolisista tietolähteistä.
Vihjehaasteissa ensimmäiset vihjeet ovat tarkoituksella vaikeita, yleisluontoisia ja hyvin vähän paljastavia. Ne on suunniteltu siten, että vain todellinen asiantuntija voi edes yrittää päätellä oikeaa vastausta pelkän yhden vihjeen perusteella.
Ajan myötä vihjeiden luonne muuttuu. Ne alkavat vähitellen paljastaa yhä konkreettisempia seikkoja, tarkempia yksityiskohtia ja lopulta jo lähes yksilöiviä faktoja. Viimeinen vihje kertoo vastauksen jo käytännössä suoraan.
Perinteinen visailujen vaikeusaste – eli kuinka hyvin vastauksen ylipäätään keksii – vaihtuu Vihjehaasteissa aikaperusteiseen osaamiseen. Useimmat osallistujat löytävät lopulta oikean ratkaisun, mutta nopeammin oivaltavat palkitaan paremmilla pisteillä. Näin visan haaste ei katoa, mutta sen muoto muuttuu reilummaksi ja aktiivisemmaksi.
Kukin tiimin jäsen saa mobiililaitteeseensa omat, täysin uniikit vihjeensä, joita alkaa ilmestyä esimerkiksi 15 sekunnin välein. Jokainen näistä vihjeistä on osa suurempaa kokonaisuutta, mutta yksinään niistä ei vielä saa täyttä kuvaa. Jotta tiimi voi hyödyntää vihjeet parhaalla mahdollisella tavalla, jokaisen on kerrottava omat vihjeensä muille ja kuunneltava toisten havaintoja yhtä tarkasti.
Tämä luo nopeasti erittäin vilkkaan ja intensiivisen keskusteluilmapiirin. Tiimin jäsenet jakavat vihjeitään ääneen sitä mukaa kun niitä saapuu, poimivat toisten vihjeistä merkityksellisiä yksityiskohtia ja kokoavat yhdessä palapeliä, joka tarkentuu hetki hetkeltä. Kukaan ei voi jäädä sivuun, sillä jokainen vihje – ja jokainen tiimin jäsen – on ratkaisevan tärkeä kokonaisuuden hahmottamisessa.
Lopputuloksena on vauhdikas, energinen ja yhteistyöhön pakottava pelitilanne, jossa kaikki ovat täysillä mukana ja koko tiimin panos ratkaisee onnistumisen.
Vihjehaasteiden luonne mahdollistaa aihealueiden paljouden. Lähes kaikesta kuviteltavissa olevista aihealueista voidaan luoda vihjehaasteita.
Lisäksi vihjehaasteissa on yhden kysymyksen sijaan vaikkapa kahdeksan uniikkia vihjettä neljään eri laitteeseen, eli yhteensä 32 uniikkia vihjettä yhden perinteisen kysymyksen sijaan. Tällainen formaatti on huomattavasti monimuotoisempi, miellyttävämpi ja hauskempi osallistujille.
Neljään eri mobiililaitteeseen ilmestyy 15 sekunnin välein uniikkeja vihjeitä tunnetusta elokuvasta. Jokaiselle laitteelle saapuvat vihjeet on valittu omasta, tarkasti rajatusta näkökulmastaan.
Laite 1 – Tyyli, sävy, toteutus
Laite 2 – Näyttelijät, ohjaaja, tuotanto
Laite 3 – Miljöö, motiivit, symbolit
Laite 4 – Juoni