Se till att ni har ANSLUTNINGSKODEN som ni har fått för er aktivitet.
Se till att deltagarnas telefonbatterier är så fulladdade som möjligt. Detta underlättar ett smidigt deltagande och minskar risken för avbrott.
Om ni vill kan ni förbereda er inför aktiviteten på följande sätt:
Det rekommenderas att alla deltagare installerar den kostnadsfria ActionTrack-appen (Google Play / App Store) på sina telefoner före evenemanget.
Deltagarna kan delas in i förväg i lag (= klaner) som tillsammans använder fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.
Lagkaptener kan också utses i förväg.
Ovanstående åtgärder snabbar upp starten av evenemanget och säkerställer att alla kommer igång smidigt.
Välkommen till The Four Mystery Box Escape! Dela in er i lag och välj en kapten vars telefon fungerar som lagets huvudenhet. Kaptenen installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet med anslutningskoden, skapar en klan för laget och går med i klanen. Bland de övriga lagmedlemmarna väljs tre som också installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet och ansluter till klanen efter kaptenen. När lagen är redo kan äventyret börja. Lycka till och ha roligt!
Kära deltagare, varmt välkomna till The Four Mystery Box Escape! Innan vi sätter igång behöver vi göra följande:
Lagen (= klaner) använder totalt fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.
Lagstorlekarna kan variera – det är inget problem. Välj en lagindelning som känns bra för er.
Kaptenen använder lagets huvudsakliga mobila enhet (telefon eller surfplatta).
Enheten ska vara:
relativt ny
fulladdad
utrustad med fungerande GPS
Obs: Spelet kan inte fortsätta på en annan enhet, så säkerställ att enheten fungerar korrekt innan ni börjar.
Ladda ner den kostnadsfria ActionTrack-appen från Google Play eller App Store. Ge appen alla begärda behörigheter så att spelet fungerar korrekt.
Kaptenen:
Laddar ner spelet med anslutningskoden
Anger sitt spelarnamn
Skapar en klan för laget (Klanvy → ”Skapa ny”)
Ger klanen ett namn och ett lösenord
Går med i den skapade klanen först genom att ange lösenordet
Om lösenordet glöms bort direkt i början kan kaptenen enkelt skapa en ny klan med ett nytt lösenord.
Övriga lagmedlemmar:
Välj tre lagmedlemmar som:
Installerar ActionTrack-appen
Laddar ner spelet med anslutningskoden
Anger sitt valda spelarnamn
Ansluter till klanen som kaptenen har skapat genom att välja den i listan och ange lösenordet
Observera: Spelet ger all vägledning ni behöver. Game Info finns alltid tillgänglig, och det rekommenderas starkt att ni köper extra Help-ledtrådar med de poäng ni tjänar.
Precis som i klassiska mystery box- och escape room-spel kräver detta spel ett trial-and-error-förhållningssätt. Om ni är osäkra – våga testa.
Uppgifterna på nybörjarnivå är utformade för att hjälpa spelarna att lära sig spelets grundregler och mekanik, medan senare nivåer fokuserar på att testa lagarbete och samarbetsförmåga.
På den första nivån lär sig spelarna spelets grundläggande regler och funktioner. En spelare ansvarar för att skicka in rätt svar, medan de andra kontrollerar reglerna och stöttar.
Den andra nivån utmanar spelarna att fungera som ett verkligt lag. I pusslet ”Wall of Lights” har alla en lika viktig roll – framgången beror på samarbete och tydlig kommunikation.
På den sista nivån ställs spelarna inför fyra Mystery Boxes, var och en låst med fyra lås, där öppningen kräver flera steg i följd. Spelarna kan välja om de vill fokusera på att öppna en enda box eller försöka öppna flera samtidigt.
Endast spelare med rätt nummer kan aktivera nästa steg i upplåsningen av varje lås.
I varje steg finns pussel och utmaningar som är utformade för en, två eller fyra spelare. För att lyckas måste laget noggrant planera ordningen på sina handlingar – med hänsyn till vilka spelare som behövs i varje steg.