fbpx

MOVE & SOLVE – STARTINSTRUKTIONER

Före evenemanget

  • Se till att ni har ANSLUTNINGSKODEN som ni har fått för er aktivitet.

  • Se till att deltagarnas telefonbatterier är så fulladdade som möjligt. Detta underlättar ett smidigt deltagande och minskar risken för avbrott.

Om ni vill kan ni förbereda er inför aktiviteten på följande sätt:

  • Det rekommenderas att alla deltagare installerar den kostnadsfria ActionTrack-appen (Google Play / App Store) på sina telefoner.

  • Deltagarna kan delas in i förväg i lag (= klaner) som tillsammans använder fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.

  • Lagkaptener kan också utses i förväg.

Ovanstående åtgärder snabbar upp starten av evenemanget och säkerställer att alla kommer igång smidigt.

Evenemang – kort introduktion

Välkommen till Move & Solve! Dela in er i lag och välj en kapten vars telefon fungerar som lagets huvudenhet. Kaptenen installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet med anslutningskoden, skapar en klan för laget och går med i klanen. Bland de övriga lagmedlemmarna väljs tre som också installerar ActionTrack-appen, laddar ner spelet och ansluter till klanen efter kaptenen. När lagen är redo kan äventyret börja. Ha så roligt!

Evenemang – detaljerad introduktion

Kära deltagare, varmt välkomna till Move & Solve! Innan vi sätter igång behöver vi göra följande:

1. Bilda lag

Lagen (= klaner) använder totalt fyra mobila enheter. Varje mobil enhet kan delas av 1–3 lagmedlemmar så att alla tydligt kan se uppgifterna. Rekommenderad lagstorlek är 4–8 personer.

Lagstorlekarna kan variera – det är inget problem. Välj en lagindelning som känns bra för er.

2. Välj en lagkapten

Kaptenen använder lagets huvudsakliga mobila enhet (telefon eller surfplatta).

Enheten ska vara:

  • relativt ny

  • fulladdad (powerbank rekommenderas)

  • utrustad med fungerande GPS

Obs: Spelet kan inte fortsätta på en annan enhet, så säkerställ att enheten fungerar korrekt innan ni börjar.

3. Kaptenen installerar ActionTrack-appen

Ladda ner den kostnadsfria ActionTrack-appen från Google Play eller App Store. Ge appen alla begärda behörigheter så att spelet fungerar korrekt.

4. Ladda ner spelet och skapa en klan

Kaptenen:

  • Laddar ner spelet med anslutningskoden

  • Anger sitt spelarnamn

  • Skapar en klan för laget (Klanvy → ”Skapa ny”)

  • Ger klanen ett namn och ett lösenord

  • Går med i den skapade klanen först genom att ange lösenordet

Om lösenordet glöms bort direkt i början kan kaptenen enkelt skapa en ny klan med ett nytt lösenord.

Övriga lagmedlemmar:

Välj tre lagmedlemmar som:

  • Installerar ActionTrack-appen

  • Laddar ner spelet med anslutningskoden

  • Anger sitt valda spelarnamn

  • Ansluter till klanen som kaptenen har skapat genom att välja den i listan och ange lösenordet

KORT OM MOVE & SOLVE-AKTIVITETEN

Instruktioner för själva spelet

Spelet startar utomhus, där varje lag kan röra sig i valfri riktning under en given sträcka för att få sina första poäng och låsa upp den första frågan.

På kaptenens mobila enhet visas den återstående sträckan. När den når noll kan kaptenen aktivera nästa fråga.

Frågan som kaptenen aktiverar är synlig för alla lagmedlemmar, men endast kaptenen kan skicka in svaret.

Lagmedlemmarna kan antingen se kaptenens fråga exakt som den visas på sina egna telefoner, eller så kan de se enhetsspecifikt innehåll som andra inte ser. I alla fall måste laget diskutera och lösa uppgiften tillsammans.

Poäng delas ut baserat på hur korrekt kaptenens inskickade svar är, och i vissa frågor påverkar även snabbheten poängen.

Efter varje svar rör sig laget åter den angivna sträckan för att låsa upp nästa fråga. Observera: frågorna presenteras för lagen i slumpmässig ordning.

När alla frågor har lösts eller tiden tar slut avslutas spelet.

Share this page